Høyesterett har bestemt at det skal være fem års reklamasjonstid på mobiltelefoner. Dette er etter vårt syn en meget uklok dom. Den tar for seg et område hvor rettsapparatet ikke skal blande seg inn, den viser at både de som har kjørt saken og de som har avgjort saken ikke har innsikt i elementære økonomiske årsakssammenhenger, og den vil føre til et dårligere tilbud til kundene.
For det første: Dette var en sak som ikke burde vært for retten. Rettsapparatets oppgave er å sørge for at avtaler/kontrakter overholdes, rettsapparatet skal ikke blande som opp i innholdet i kontraktene. Om en produsent tilbyr en reklamasjonstid på seks måneder eller to år eller noe annet, det er opp til dem. Om en kunde er misfornøyd med det som tilbys så står det ham fritt å velge et annet produkt med en annen reklamasjonstid. Rettsapparatet har ikke noe med å bestemme at reklamasjonstiden for visse produkter skal være f.eks. fem år.
For det andre: Det vanlige i dag er at mobiltelefoner har en reklamasjonstid på to år. Enkelte opplever at deres mobiltelefon går i stykker relativt kort tid etter at reklamasjonstiden er utløpt, og at de derfor må betale en eventuell reparasjon selv. Det er altså ting som tyder på at produsentene lager telefoner som kun varer ca tre år. Men nå er det slik at mange skifter ut sin mobiltelefon allerede etter ett eller to år – dette uten at det er nødvendig, men kun fordi de vil ha en mer moderne modell.
Hvis det er slik at hovedtyngden av forbrukerne skifter ut sin telefon etter la oss si to år, så er det uøkonomisk av produsentene å lage modeller som varer i fem eller ti år. Hvis forbrukere flest skifter ut sine mobiler etter ett eller to år, er det mest økonomisk å lage modeller som varer i (litt mer enn) to år.
Å presse produsentene til å lage modeller som varer i fem eller ti år når modellen skiftes ut etter ett eller to år innebærer en kolossal sløsing med ressurser.
For det tredje: når produsenten nå pålegges å utføre gratis reparasjoner i fem år, så vil dette koste penger, og produsentene må ta dette inn igjen. Og det vil de gjøre ved å øke prisene på mobiltelefonene de selger. Dommen vil altså føre til at nye mobiltelefoner blir dyrere.
Er der noen som vil ha fordel av denne dommen? Ja, de få som beholder sin mobil svært mye lenger enn det som er vanlig vil tjene på dette. Alle andre vil tape på dommen.
Slik er det med all offentlig innblanding i menneskers frivillige omgang: når det legges hindringer i veien for frivillig handling vil de aller fleste komme dårligere ut. Slik også med denne dommen, den innbærer et tap for forbrukere flest.


74 kommentarer In " En uklok dom "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 24th 2007 at 12:19
Dommen er vel ikke avsagt for å ta stilling til hva som vil være klokt eller dumt, men hvordan mobilprodusenter skal etterleve lovens bokstav slik den er formulert pr dags dato.
Altså det juridiske aspektet ved å selge noe av en viss verdi som bare er ment å vare et par år, contra det å levere en vare med holdbarhet/varighet tilsvarende hva man faktisk betaler for den.
Tenk selv: Du kommer inn i en butikk og får beskjed om at denne telfonen representerer det siste på markedet. Den koster kr 6000, men den varer neppe mer enn et par år. Kjøper du den?
Jeg tror du ser etter modeller som har en noe lenger garanti. Problemet er jo at de færreste blir opplyst om at man kun kan forvente en problemfri telefon i ca 2 år. de fleste forventer vel at den skal vare minst 5, ja kanskje 10 så lenge de behandler den med forsiktighet.
Og da er vi inne på selgers “informasjonsplikt” hva angår de varer han/hun selger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 12:42
Argus, dette er et punkt som helt fint kan overlates til kontrakten som inngås mellom forbruker og leverandør. Vi trenger ikke offentlige barnevakter til å passe på at vi finner det produktet som passer oss best til en hver tid, det er vi fullt ut rustet til å klare selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 15:57
At domsapparatet har et ansvar i forhold til å verne forbrukere er rimelig klart og blir ansett som særdeles fornuftig.
Videre trenger ikke mobilprodusentene å lage mobiler som holder lengre av denne grunn. At man har fem års reklamsjonsfrist, innebærer ikke at mobilen må holde i fem år slik som noen virker å tro her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:03
Hvis mobilselskapene må innfinne seg med denne dommen, vil de forhåpentligvis produsere kvalitetsmobiler, som holder og som er verdt de pengene man bruker på mobilen. På denne måten vil mobil selskapene kanskje produsere litt færre mobilmodeller, og ikke en ny hver måned. Slik at markedet blir fult av gode kvalitets mobiler, istedet for mange av svært dårlig kvalitet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:05
Dette forutsetter selvsagt at forbrukere og komersielle aktører ALLTID er likeverdige aktører på markedet, noe du og jeg vet ikke stemmer. Dermed faller bunnen ut av hele resonnementet ditt (ikke uvanlig .. er det vel?)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:11
Ingen her som nevner den forurensingen mobiler reperesenterer. Hadde produsenter av el- produkter ikke bare tenkt salgstall, og heller tenkt kvalitet så hadde vi ikke trengt denne diskusjonen. Pris sier ingenting om kvaliteten på disse ” møkka” el- produktene. Bra at domstolene blander seg inn slik at vi forbrukere får en mulighet til å nå frem med våre klager når mobilen ( og andre el)faller i fra hverandre for et godt ord.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:18
På dette punktet så trengs offentlige barnevakter, fordi butikker og produsenter per definisjon prøver å snylte kundene sine for mest mulig og det de tror er mulig å få til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:19
Jeg har en T610
Og den er 5 år gammel
Det eneste som er galt med den er riper bakpå lokket til batteriet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:39
På kort sikt vil nok reklamasjonsutgiftene til produsentene øke, enig. På lang sikt betyr det at produsentene må ha telefoner av høyere kvalitet. Ikke mye bedre, bare litt, halvlederkomponenter hver for seg kommer som regel med 20 års levetid(hvis du leser spec).Å utnytte 25% av potensialet burde ikke være vanskelig. Her er det ikke snakk om fundamentale endringer, men litt tykkere plastikkmetall, kansje et par pakkninger samt noen litt mer påkostede tilkobliner så er levetiden utvidet med et par år, slik at de kommer over 5 års kneika.
Mobilbransjen blir å tape mer på at salget går ned enn økte utgifter pga mer reklamasjon. Noe som er bra for miljøet og forbrukere. Kansje markedet for mobiler blir noe mindre, men det kommer ikke til å gå under. Ingen vits å holde markedet kunstig i live ved å tillate masseprodusert søppel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:41
tror de fleste trenger en mobil til å hovedsakelig å ringe med, eventuelt sende melding, og å være tilgjengelig. mye av det andre man får med mobilen er for kun å lokke kunden til å kjøpe noe de ikke trenger, eller etter produsentens mål: å skape et behov. bruker selv mobilen til den ikke fungerer lengrer og da er det bra med en lov som tilsier at mobilprodusenter ikke kan lage forbruksvarer som koster forbrukeren ekstremt mye pr år. Tror hovedsaken til at noen kjøper ny mobil i dag er at den faktisk går i stykker, har mistet den eller at kunden er blitt lokket med et “nytt” behov(mp3, kamera osv)Det kan virke som lobbyvirksomhet om annet sies. 5 års garanti bør inngå i en slik dyr privatinvestering.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:45
Synes du treffer noe uheldig med din kritikk, og det indikerer at du uttaler deg uten å inneha den nødvendige kunnskap.
-For det første har ikke rettsapparatet “blandet seg opp i” noe som helst. Rettsapparatet kan benyttes for å avgjøre også private tvister. De private parter har valgt å anlegge sak. Skylden må følgelig legges på de private parter, ikke på rettsapparatet.
-For det annet er det ikke etter norsk rett opp til produsentene selv å angi den absolutte reklamasjonsfrist. Reklamasjonsfristene følger av forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd. Skylden må derfor her legges på de som i sin tid vedtok forbrukerkjøpsloven.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:47
Dommen bør leses en gang til. Forfatteren går her i samme felle som Høyesterett kritiserer stortingskomiteen for å ha gått i. Det er altså ikke slik at Høyesterett har bestemt at mobiler skal vare i fem år. Men etter fem år, foreldes fristen for å reklamere. Selv om man reklamerer innen fristen, er det fremdeles spørsmål hvorvidt det er en mangel ved telefonen. dersom telefonen ikke er ment å vare mer enn i feks ett år, har man ikke krav på retting, omlevering eller noe annet ved en reklamasjon etter to-tre år. det foreligger da nemlig ingen mangel ved telefonen. Etter fem år kan imidlertid reklamasjonen avvises uten å behandle mangelsspørsmålet – det er da for sent å fremsette å klage uansett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 16:51
Ok. Kanskje vi får dyrere mobiler p.g.a dommen, men jeg mener at dette kan være positivt også. Det vil føre til at folk ikke bytter mobilen like ofte, noe som gagner miljøet. Vi vil få smartere forbrukere som beholder mobilen lenger, mens de som absolutt må bytte mobil hvert år må betale for miljøskaden de forårsaker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 17:10
Du blander kortene her.
Rettsapparatet skal selvfølgelig ta stilling til hvilke lovhjemler som til enhver tid er aktuelle.
Det står svart på hvitt i forbrukerkjøpsloven at alle produkter som er solgt fra selger til forbruker har to års reklamasjonsrett, og 5 års reklamasjonsrett dersom den er beregnet til å vare over 2 år.
Deretter blir det en krangel om en mobiltelefon er beregnet å vare lenger en to år eller ikke, noe høyesterett nå har tatt stilling til.
Høyesterett pålegger ingen produsenter av mobiltelefoner å gi 5 års GARANTI for sine produkter. det blir noe ganske annet… Garantier er alltid noe du skal ha i tillegg til dine lovfestede rettigheter, ikke innsnevringer.
Ordet GARANTI blir i dag ofte brukt som villedning og ansvarsfraskrivelse fra produsentens side. Det er en utstrakt misforståelse blant befolkningen at alle rettigheter er ute når garantien er utløpt. Dette stemmer IKKE.
Reklamasjonsretten er ikke endret etter dommen, den er bare tolket i spørsmålet om hvodan mobiltelefoner skal vurderes.
Du sier dessuten at det er en dårlig løsning med tanke på miljøet. Dette er også feil. Jeg har hatt min mobiltelefon i ca. 4 år og den virker fremdeles. Om jeg ønsker å bytte, så er det skjelden fordi den er ødelagt, men snarere et ønske om “noe nytt”. Dette fører til et ekstremt “bruk og kast” samfunn.
Dersom telefonene ble laget for å vare 5 – 10 år ville de blitt dyrere, det er rikig, men da ville også folk kjøpt nye telefoner skjeldnere… Dette ville igjen ført til store miljøbesparelser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 17:13
Hvis dine argumenter slår til, nemlig at de aller fleste vil bytte ut sin tlf etter ca 2 år vil de økonomiske konsekvensene bli relativt små. Det vil nemlig være veldig få telefoner som produsenten må reparere gratis, siden det vil være et fåtall som er i bruk mer enn 2 år.
I tillegg er mange telefoner i dag så billige at brukeren uansett ikke reklamerer, såfremt bindingstiden på mobilabbonementet er utløpt. Når kostnaden ved å anskaffe seg en ny telefon er nede i 1 krone vil man ofte foretrekke dette fremfor å ordne med reparasjon.
På den annen side representerer denne dommen en trygghet for de som enten har telefonen i langt mer enn 2 år, og som i noen tilfeller ikke har midler til å kjøpe ny. Selv om enkelte telefoner er svært billige i innkjøp er samtidig disse normalt sett dyre i drift. For de som ønsker en telefon til barna, besteforeldre eller av andre grunner ikke vil bytte så har de tryggheten i at en telefon som behandles ordentlig vil vare.
At rettsvesenet ikke har noe med å regulere “innholdet i en avtale” er vås. Samtidig er det ikke noe de gjør i utstrakt grad. Med unntak av enkelte straffbare forhold er det kun i ett tilfelle at rettsvesenet, og lovgivningen, går ordentlig inn i avtalens innhold. Nemlig forhold som omhandler amatør og profesjonell, eller med andre ord forbruker og forhandler. Hensikten er å beskytte forbrukere som har langt dårligere forutsetninger for å få igjennom sine muligheter enn motparten. I tilfellet du her refererer, en enslig forbruker mot mobilgiganten Nokia.
At kundene skal kunne velge fritt den produsenten/forhandleren som tilbyr best betingelser, uten at rettsapparatet stiller krav ville i løpet av kort tid medført at de fleste produkter ville hatt tilnærmet null reklamasjon. Ser man mot land med dårligere forbrukerbeskyttelse enn Norge ser man at produsentene i de fleste tilfeller ligger på minimum. Som et eksempel er det i USA normalt 90 dagers reklamasjon på produksjonsfeil, men denne opphører bl.a umiddelbart om produktet tas ut av landet. Dermed er du i hovedsak prisgitt å kjøpe “forsikringer” som fort beløper seg til 30-50% av produktets verdi.
Et annet eksempel på hvordan fravær av offentlige “barnevakter” fører til at forbrukeren stiller svakt er de såkalte “End User License Agreements” på programvare. Disse brukes til å unnta produsenten ansvar for det aller meste av feil og mangler. Ofte kan dette være en lefse på 15-20 sider, i et språk man som legman har få forutsetninger for å forstå konsekvensene av. Dette medfører bl.a at ti-hundretusener, om ikke millioner, av mennesker ikke aner at de kan spare opptil 1000 kroner på kjøp av en datamaskin med ferdig innstallert programvare dersom de ønsker å ikke benytte denne.
Ditt innlegg viser også mangel på økonomisk og forretningsmessig innsikt. Det er nemlig sjelden slik at produsentene vil konkurrere om å gi de beste betingelsene. Som oftest vil de legge seg på minimum, og så vil enkelte små og nye produsenter legge seg over dette i en periode for å kapre kunder. Når så kundebasen er stor nok går man ned til minimum, og lever fett på menneskenes hang til vaner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 17:16
Jeg konstaterer at du ikke vet hva reklamasjonstid er. Reklamasjonstid er nemlig ikke noe en produsent tilbyr. Reklamasjonsrettigheter er ufravikelige rettigheter som lovgivningen gir forbrukerne. Leverandørene ikke kan avtale seg bort fra disse bestemmelsene. Garanti derimot, er en utvidelse av reklamasjonsretten som leverandørene kan gi forbrukerne om de ønsker. Enig?
Videre vil jeg si at jeg er grunnleggende uenig i innlegget ditt. Dette er en framtidsrettet og klok dom. Produsering av en mobiltelefoner innebærer en stor miljøbelastning. Produksjon og transport medfører miljøskadelige utslipp av forskjellig slag, bl.a. CO2, og genererer ca. 75 kilo søppel. Mobiltelefoner inneholder dessuten en rekke miljøgifter som vil slippe ut i miljøet hvis ikke mobiltelefonen leveres til forsvarlig avfallsbehandling. Det er et faktum at miljøet og økosystemene på jorda, som er selve grunnlaget for all livskvalitet, er i krise (se f.eks. konklusjonene fra FNs “Millennium Ecosystem Assessment”). Det er på tide vi går bort fra den bakstreverske holdningen DLF står for og begynner å skape et framtidsrettet samfunn! DLF må gjerne forbli i fortiden, det er få som hører på dere uansett. Vi andre bør skape et økonomisk system som de økologiske systemen kan bære. Da er det tvingende nødvendig at vi gjør ende på bruk-og-kast-mentaliteten som dominerer fullstendig i samfunnet vårt, og som er et hån mot menneskene i den tredje verden og menneskene som kommer etter oss. Dommen er en god og fornuftig start. La oss håpe det kommer flere lignende dommer.
På litt lengre sikt, når andre land også kommer med tilsvarende lovgivning, vil slike dommer gjøre at produsentene tvinges til å produsere mobiltelefoner som varer. Ingenting vil være bedre enn det. Her gjelder det å tenke lengre enn sin egen nesetipp!
Du skriver: “Om en produsent tilbyr en reklamasjonstid på seks måneder eller to år eller noe annet, det er opp til dem. Om en kunde er misfornøyd med det som tilbys så står det ham fritt å velge et annet produkt med en annen reklamasjonstid.”
Jaha? Kan du si meg hvor jeg i dag kan få kjøpt telefoner med 5 års garanti? Forbrukerne har begrenset mulighet til å påvirke leverandørene fordi de ikke er organisert. Derfor er lovgivning som stiller krav til leverandørene absolutt nødvendig. Det hjelper ingenting om hver enkelt forbruker etterspør telefoner med lengre levetid. Hvis det skal hjelpe må forbrukerne organisere seg, men det er helt urealistisk. Produsentene vil i liten grad ta hensyn til enkeltstående forbrukere som klager, fordi produsentene tjener selvsagt penger på hele tiden å produsere nye telefoner. Jeg vet DLF har en naiv tro på markedets velsignelser, men faktum er at markedstilpasninger sjelden er optimale. En økonomi hvor vi korrigerer markedet for dets skjevheter er en økonomi med mer rettferdighet og mer valgfrihet for individene.
Oppfordring til DLF: La de som ønsker å beholde mobiltelefonen sin i mer enn to år få mulighet til å velge dette! La de som kommer etter oss få lov til å velge å leve på en klode med sunt mijø, slik at de også kan få velge å drikke rent vann, spise seg mette, puste frisk luft og få naturopplevelser! Ikke motarbeid, men støtt enkeltmenneskene som kjøper og trenger mobiltelefon i sitt daglige liv, ikke kyniske mobilleverandører!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 17:32
vi har i dag et bruk og kast samfunn.
En telefon som faktisk ville virke i 5 år, vil eg tru mange ville foretrekke framfor disse B- varene.snakker nå ikkje om 12-18 åringane som altid må ha det nyaste, men oss litt eldre som kjøper ein telefon som vi faktisk forventer at virker litt lenger.Er rimelig lei av telefoner som slutter å virke fordi batteriet el. konker ut etter 1-2 år.
Og kvifor har ein berre 6 mnd garranti bå batteri? Er ikkje desse forventa å vare lenger? Teknologien er idag kommet så langt at vi kan produsere batteri og telefoner som har lengre levetid. Dette uten å fordyre produktet. Er berre produsentens vilje til ut-testing som er problemet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 17:37
Eg er ikkje einig.
Omsynet til miljø og effektiv ressursforvaltning tilseier at vi bør bruka same telefon lenger enn i dag.
Det er også positivt at Høgsterett forsvarar forbrukarane sine interesser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 17:52
Jeg bruker ikke mobiler lenger enn to år fordi de IKKE FUNGERER! Jeg kunne gjerne tenkt meg en mobil som varer i 5 år. Det hadde vært deilig. Jeg synes det er en uting at mobiler skal skifte så fort. Å hele tiden skulle bytte mobil tærer på økonomien. Jeg må ha meg en ny nå, men vil helst ha beholdt den gamle om jeg kunne. Det hadde spart miljøet også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 17:57
Jeg synes det er et must at mobiltelefoner skal holde lenge. De eneste som vil bli rammet av at mobilen ikke holder i fem år eller mer, er de som av forskjellige behov, ikke ønsker å bytte mobil samtidig som de skifter til rent undertøy.
På den andre siden, vil et pålegg om 5års holdbarhet ramme nettopp de samme som ønsker å skifte mobil ofte, da mobilene blir dyrere.
Men hva så? Jeg har ingenting imot at de som bedriver sløsekultur blir “straffet” av dyrere priser. Det skal koste å alltid ha “det nyeste”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 18:02
Start med å se i forbrukerkjøpsloven. Den er ufravikelig, med mindre man vil avtale ting som er til gunst for forbrukere. Og det er den og IKKE kjøpsloven som gjelder der forbruker kjøper mobiltelefon hos en leverandør! Dette utgangspunktet MÅ du få med deg før du begir deg ut på diskusjoner. Du feiler allerede på første punkt. Man kan ikke avtale reklamasjonstid som er dårligere enn forbrukerkjøpsloven! Dermed er det IKKE opp til selger å tilby reklamasjon på to eller fem år, slik du påstår.
Du må skille mellom reklamasjonstid og garanti. TO vidtforskjellige ting! Og en reklamasjonstid er INGEN garanti for at mobilen skal vare fem år. Men dersom du behandler den med varsomhet skal den kunne vare i fem år, selv om enkelte komponenter eks batteri må byttes før den tid. (likt som om en pære ryker på en bil)
Og retten SKAL legge seg opp i lovforståelsen. Dersom domstolene ikke kan si hva som rammes av bestemmelsen, hva skal de da ta stilling til?
Du har tydeligvis ikke sett på rettspraksis? Miljøhensyn kommer inn i som vurdering. Produsenter skal ikke oppfordres til å lage produkter som skal skrotes etter kort tid. Når mobiltelefoner ofte koster mer enn kjøleskap osv som har reklamasjonstid på 5 år er det vel og naturlig at liknende produkter og vil falle under.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 18:06
Det finnes et meget godt argument for å presse mobilprodusenter til å lage holdbare telefoner, det handler om miljø (Men det er vel ikke du interresert i?)
Det er ikke vanskelig å tenke seg til hva som fører til høyest bruk/sparing av ressurser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 19:02
Resultatet du beskriver er vel egentlig kun det vi bør ønske oss. Et mindre bruk-og-kast samfunn når det gjelder telefoner. Det er vel ikke dette høyestrett har hatt i tankene, men dersom det er resultatet er det bare bra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 19:07
Helt enig med bloggeren / DLF her. Kan vi ikke bytte ut de 75% av stortingsrepresentantene som er apekatter, med DLF istedet?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 19:16
Jeg har ikke tatt meg tid til å lese kommentarene, så beklager om jeg repeterer noe som andre har sagt…
Jeg vil uansett bemerke at du har skrevet en selvmotsigende artikkel som ikke er grundig gjennomtenkt. Hvis det er riktig som du sier at det er et lite mindretall som bruker telefonen sin mer enn to år, og som av den grunn vil kreve reparasjon (evt ny telefon) innenfor 5-års-grensen, da er det ikke riktig at alle andre vil tape på dette. Siden antallet lang-tids-forbrukere er så lite vil denne kostnaden bli tilnærmet lik null når den fordeles på de andre kundene.
Derfor er argumentet ditt om høyere kostnader som følge av dommen grunnløst.
Om rettsvesenet skal bry seg om slike saker har jeg ikke tatt stilling til, men jeg mener det er positivt at forbrukernes rettigheter blir synliggjort på denne måten. At noen er i mot dette viser bare en trang til å sløse vekk ressurser med å kjøpe det nyeste og beste til en hver tid, og attpåtil forvente at de fleste andre gjør det samme.
At noen mennesker er så fornuftige at de bruker den samme gamle mobilen (som gjør en like bra jobb som en ny og moderne mobil) i stedet for å skifte til en ny hvert år er prisverdig. At de i tillegg skal få gratis reparasjon eller ny telefon om en feil oppstår er bare rett og rimelig. Og selv om du tror det selv, så kommer du ikke til å betale for andre sin reparasjon dersom påstanden din om prosentandelen fornuftige mennesker er riktig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 19:18
Syntes ikke du har tenkt så ille mye igjennom denne problematikken DLF.
Mener du det er korrekt at man kun skal kunne klage på et produkt i 1 år?
Mener du at det skal være forbrukerens oppgave å bevise at mobilen ikke er vannskadet, eller at verkstedet som påstår at mobilen er vannskadet skal bevise at den er vannskadet?
Mener du at hvis du kjøper en mobiltelefon skal godta at mobilen din (som du er avhengig av i forbindelse med jobb osv.) skal kunne ligge på verksted i mange måneder på garanti uten at du skal få låne et tilsvarende produkt?
Mener du at selgeren som selger deg et produkt skal kunne lyve om produktet uten at det skal få konsekvender?
Mener du at du som kjøper skal belastes for transport av varen frem og tilbake til verkstedet når de ikke klarer å rette feilen etter 50ende forsøk?
Mener du at du aldri skal kunne kreve pengene tilbake for en vare som ikke samsvarer med det produktet du har betalt for?
HUSK! Dette er faktisk ikke noe produktets garanti gir deg, men forbrukerkjøpsloven (myndighetene) gir deg. Så hva mener du med at myndighetene bør holde seg unna med?
Og hva er problemet med at en rettsak tar opp problemet ang tolkning av en lov, og ta stilling til hvordan en lov/regel skal tolkes? Det er faktisk arbeidsoppgaven deres. De skal alltid bestemme om man handler i tråd med lovverket, eller motsatt.
At 5 år er mye for enkelte mobiltelefoner skal jeg være helt enig i, men mobiler i prisklassen 5-6k mener jeg bør kunne vare i 5 år ved normal bruk. Husk at det er en reklamasjonsrett, og ikke en reperasjonsrett. Hvis verkstedet kan bevise at produktet er uforsvarlig behandlet så bør heller ikke verkstedet reparere mobilen. Og hvis de mener at produktet er uforsvarlig behandlet så bør de jo allerede ha bevisene der.
Jobber selv innen service/verksted-yrket, så jeg kjenner til dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 19:26
Det mange av dere ser ut til å glemme her er at denne bestemmelsen kun gjelder for Norge, og ikke resten av verden. Sverige feks har reklamasjonstid på tre år mens Eu har 2 år. Dermed vil dette selvsagt ikke på noen måte påvirke hvordan produktene blir produsert og å tro at en etter denne dommen vil få en økt levetid er ønsketenkning. Eneste dette fører med seg er at prisene på mobiltelefoner i Norge blir enda dyrere enn den allerede er…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 20:23
Dere som snakker om at mobilprodusentene nå kommer til å produsere telefoner som varer lenger fordi denne dommen er blitt gjeldende i Norge tror jeg bare kan drømme videre. Norge er vel det eneste landet med 5 års reklamasjonsrett og hvor stor markedsandel tror dere Norge representerer for mobilprodusentene? Vil tro det er snakk om promille. Altså provoserer det meg at noen kan være så blåøyde og tro at telefonene kommer til å være av bedre kvalitet fremover. Det som kommer til å skje er at prisene blir betydelig høyere for akkurat samme kvaliteten som i dag og jeg gleder meg da til å møte en sutrekopp som da klager over at mobiltelefonene er dyre i Norge.
Og til deg som har en T610 som er 5 år gammel, du er bare kjip, skjerp deg! Går ikke ann å gå rundt med en 5 år gammel telefon og tro du er kul. I Norge byttes telefonene ut av forbrukeren i snitt hver 18 mnd og det er jo kult at vi som liker å fornye oss må betale mer for telefonene fordi de 2% av innbyggerne som i det hele tatt gidder å bry seg med å kjøre slike rettsaker i systemet skal få viljen sin. Hender jeg treffer personer som har disse tankene og dem gidder jeg ikke engang snakke med, sutrekopper!
Så en stor takk til sutrekoppene for at Norge igjen skal ydmykes med en latterlig rettslig avgjørelse!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 20:27
Her driter du deg loddrett ut!
Rettsvesenet har ikke blandet seg inn i avtaleteksten mellom kunde og selger, men bare stadfestet at kundens tolkning av teksten er korrekt. En mobiltelefon skal vare mellom 2 og 5 år, og da gjelder 5 års reklamasjonsrett. Det skal ikke være nødvendig å bruke 1000 kroner året på å skaffe seg en ny mobil annethvert år.
Bare for å sette saken på rett sted: Reklamasjonsrett er retten til å klage på, og få utbedret, en feil, eller mangel, ved en vare som etter alt og dømme var tilstede ved kjøp av varen, men som ikke gjorde seg gjeldende før etter at produsentens garantitid gikk ut.
Garanti er retten til å få utbedre enhver feil som ikke beviselig skyldes feil bruk av produktet, uten problemer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 20:44
det er nå en seier for kvalitet og ikkeminst for miljøet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 21:10
det dyreste og mest forurensende for samfunnet er å lage noe som ikke holder. Derfor bør mobiltelefoner holde i minst 5 år mener jeg.. At folk bytter den ut oftere uansett er en annen sak.
Videre vil jeg påpeke at det du sier med at høyesterett bare skal konsentrere seg om kontrakter og avtaler holdes. Det er forsåvidt feil, fordi de også kan behandle Forbrukerkjøpsloven, ikke bare avtaleloven. Siden reklamasjonsretten på mobiltelefoner ikke har vært oppe i høyesterett først, står høyesterett fritt til å tolke denne loven fritt. Det har de nå gjort, og funnet ut at vanlig holdbarhet for mobiltelefoner er 5 år. De lager ikke en ny lov, de tolker loven, og det er en oppgave høyesterett har.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 21:29
mobilprodusenter spyr ut en ny modell hver måned, og det koster de ikke mye mer enn 12 kr i plastikk og metall. Ser ikke helt hva de kommer til å tape på, jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 21:38
# 3 Anonym
Nei, men den bør kanskje det om man ikke vil bekoste en masse reklamsjoner og service-utgifter i fremtiden?
Det blir jo mye billigere i lengden å lage et skikkelig produkt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 21:45
# 2 LordMarius
Nei, det er jeg nok ikke enig i. Man kan ikke forvente at den enkelte forbruker skal være vel bevandret innenfor alle segmenter av de tjenester og produkter som tilbys av næringslivet.
Ta aldersgruppen 60+ og se hva de vet om IT og mobiltelefoner
Se hva kvinner (unnskyld) gjennomsnittlig vet om bil og teknikk?
Se hva majoriteten av mennesker vet om strømtariffer, bindeingstider, garantier osv.
Det er myndighetnes oppgave å sørge for et regelverk og lover som beskytter den enkelte forbruker mot tvilsomme tilbud, ubrukelige garantier, mindreverdige forsikringer osv. på samme måte som forbrukermyndighetene kan sette krav til de varer som godkjennes for markedsføring i Norge. (Jfr. leketøy for barn o.a. )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 22:04
Kan ikke se for meg at telefonene vil bli noe bedre av den grunn. Tror ikke produsentene kommer til å ta hensyn til et lite Nisse-land som Norge. Det er nok av andre land å selge til hvor reklamasjonstiden er satt til 2 år. Enden på visa er at ingen distributører vil selge mobiltelefoner i Norge da det tilnærmet ikke finnes telefoner som varer så lenge som 5 år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 22:13
Hvis folk som har et _fornuftig_ forhold til mobiltelefoner er det det beste, selv om det kanskje medfører at noen materialister som MÅ ha det hippeste og nyeste og flotteste må finne seg i å betale mye mer for mobilen sin. Det er tross alt egentlig meningsløst med det voldsomme materielle jaget som de siste representerer.
Miljøet trenger generelt varer som er solide og varer lenge fremfor masse hippe produkter som må byttes ut hele tiden, med økte CO2-utslipp og materialistisk jag som resultat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 22:37
Hør her stemdlf….. tydelig vis så tenke du som et by menneske og som ein consumer i feil sko…. nr 1, mobilprodusentene komme t å fokusera på bedre mobiler og innhold… disse blir betraktelig dyrere og det vil bli produsert mye mindre. dette e bra. som høyesterett undrestrekte ska ikke mote styre om me ska sløsa resurser og penger.
Nr 2. Mobilprodusentene styre jo kor ofte du ska kjøpe ein mobil, for di e oppdaterte og mye kulare. dette blir jo heilt feil. kunden skal jo bestemma ka produsenten skal laga, men dette har snudd, me blir manipulerte t å måtta ha ny og kulere tlf. motivene her e heilt feil, penger penger og atter penger, grunnen til at rettsapparatet blandre seg så dypt er jo at mobilselskapene er jo nesten suverene (sammarbeid, pris og innhold) med tanke på ka me vil ha og pris. med å slå fast denne dommen ( som jeg synes trengs og er et typisk resultat av vårt typiske samfunn) så har me consumerar litt mer igjen for dette, vi skal holle dem nede ikke omvendt. dette e et luxusproblem og blir nå rettet på, nå blir mobilen igjen det den ble skapt for, en nødvendighet.
Då fynke reklamasjonstid, folk betale en del mer, beholle mobilen lenger, folk bryr seg midre om mote (som tydelig vis trengs) folk passer bedre på, resurser blir spart på, og markedet styre oss litt mindre. SUPERT.
tror iallefall dette er en del av målet.
Hilsen sony Ericsson w850i
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 22:39
Hei!
Du skriver at produsentene presses til å lage telefoner som varer i fem år. Det er IKKE riktig. Dersom folk flest bytter ut sin telefon etter ett eller to år, vil denne retten til reklamasjon etter tre, fire eller fem år sjelden anvendes. Følgen kan da bli at produsentene IKKE lager telefoner som varer i fem år, men heller “tar tapet” i de få tilfellene hvor noen vil benytte seg av reklamasjonsretten. Produsenten vil velge den billigste løsningen, enten det er å lage en telefon med lang holdbarhet eller å erstatte en ødelagt telefon med en ny i de tilfellene det blir aktuelt. Jeg tviler hvertfall på at noen produsenter vil lage telefoner som varer i 5-10 år dersom det er billigere å erstatte en telefon som ødelegges etter 3, 4 eller 5 år med en ny.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 23:50
dette er jo helt latterlig! den gjennomsnittlige mobiltelefonen klarer laaaaangt ifra 5 år…hovedsakelig av 2 grunner:
et oppladbart batteri tåler gjerne 500 såkalte sykluser, dvs at batteriet kan tømmes og lades opp igjen 500 ganger +/-
når man går med en mobiltelefon i lommen, gjerne om sommeren. så vil det faktisk oppstå fuktskader over tid. dette skjer også når man snakker i telefonen i et par timer om gangen, pga svette.
mobiltelefoner er forbruk…iallefall for oss som bruker dem…høyesterettfolka har ikke peiling!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 23:51
“Alle andre vil tape på dommen.” Sier du.
Nåja… Bra du tenker på miljøet også. Takk for at du åpent står fram som en miljøsvindler.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 0:17
Godt at noen er uenig i denne artikkelen.
Dette våset kan ikke forbrukere finne seg i! Egentlig burde vi stå sammen å vise produsentene av Mobiltelefoner at vi ikke ønsker dårlige, å miljøskadelige (fordi en vanlig mobil lever kun et år og må byttes). Godt styresmaktene tar ansvar og griper inn der forbrukeren ikke har mulighet!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 0:18
Det å tro at mobilprodusenter nå plutselig kommer til å lage telefoner som varer mye lenger, bare fordi lille Norge har “bestemt” at reklamasjonstiden er 5 år, er fullstendig utopi. Vi er faktisk ikke så store og mektige i den store forbrukerverden. Det eneste dette medfører er høyere priser for å dekke opp større utgifter til service, og masse misfornøyde kunder pga lengre servicetid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 1:07
Jeg håper faktisk at denne dommen kan inspirere resten av Europa (om ikke resten av verden) til å vedta dommer som gjør at elektronikkprodusenter verden over må ta seg i selen, og tilby produkter som faktisk HOLDER mer enn et par år når de er MENT å holde mer enn par år i vanlig bruk..
Om det er datamaskiner eller mobiltelefoner, spiller ingen rolle.. All den tid at man betaler ganske mye for avansert utstyr, så bør man forvente seg at dette utstyret varer ihvertfall 4 år ved normal bruk.
En klar beskjed altså, hvis elektronikkprodusenter forventer seg at vi fortsatt skal betale det de mener deres produkter er verdt så bør de også tilby den kvaliteten verdien tilsvarer også…
Mandagsprodukter vil vi ikke ha noe av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 3:05
Reklamasjon frafaller om du har brukt produktet i strid med bruksanvisningen.
Dessuten er mobiler til 5000 forbruksvare. Det tilsvarer ca 2 brutto dagslønner i Norge for en normal person med normal utdannelse/yrkeserfaring.
HM Kongen legger ned veto i morgen og sier i slottets pressearkiv at dette er helt galt. (ønsketenking)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 6:57
Dette er typisk. Jobber som selger, og veit vi har mange vanskelige kunder. Når det gjelder mobilsalg, så kan jeg si det slikt at jeg sjeldent ser folk ha telefonen sin lengre enn 2 år. Det er fordi de kommer inn i butikken og sier ” Ja på tide å bytte den gamle”. Da jeg ser den gamle telefonen, så er det faktisk en modell som selges aktivt forsatt. Vanskelige kundene er de som har en telefon som er 4 år gammel og som vil ha den sendt på service under reklamasjon.
Produsenten har sluttet å produsere deler til den, produsenter reparer den ikke, produsenten vil nekte. Det veit jeg, siden jeg ser dette hver eneste gang. Men igjen, så får i billigere telefoner fordi produsenten holder prisene lave.
Mange sier at de forventer at telefonen skal holde mellom 5 – 10 år. Hva faen?
Så noen regner med at en telefon til 1000 kr vil holde i 5 år. Neppe.
Og som jeg ser folk behandle mange av telefonene sine, så vil de max holde i 1 år. Artig å se uttrykket på folka, når jeg sier at “produsenten vil ikke reparere deres telefon grunnet fuktskader, slag, fikling med elektronikk, låst opp telefonen osv osv”
Det som plager meg mest er folk som vil ha denne låven inn i bildet. Ja dere redder naturen, men herregud. Har dere tenkt på hva som vil skje med prisene ?
Jo, for de som hadde råd til å kjøpe seg en telefon uten abn i mellomklassen må etter låven betale mye mer for en telefon. I mange tilfeller dobbel pris vil jeg regne med. Da velger de med abn, som da teleselskapet tjener rått på.
Er det dette folk vil ha ?
Mange er avhengig av teknologi, og de bytter gjerne telefonen sin ialfall hvert 2 år. Bare pgr av de 10 % av befolkningen som har lyst til å beholde telefonen sin til de går i oppløsning, så må resten av 90% finne seg i å beholde telefonen sin, fordi mobilene er for dyre.
jaja, jeg har sagt mitt som selger. Jeg gleder meg til å se hvor mye folk angrer på denne låven etter de har tatt seg en tur hos en mobilforhandler.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 8:35
Dlf burde bli oppløst
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 8:55
Alle som er i mot denne rettsavgjørelsen hevder at det er veldig få som har telefonen sin i over 2 år. Samtidig hevder dere at telefonene vil bli mye dyrere pga av alle de ekstra reparasjonskostnadene produsentene nå må ta.
Dere skjønner vel at kostnadene ved å reparere telefonene til de få som har den lenger enn 2 år vil bli forsvinnende liten i den store sammenhengen. Derfor vil ikke prisene på telefoner bli nevneverdig høyere.
Dette vil si at deres egen argumentasjon er motstridende. På den ene siden havder dere at det gjelder veldig få, men samtidig vil det bli veldig kostbart.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 9:25
Denne dommen står i norske forbrukeres favør. Det er mange argumenter om at dette vil øke kostnadene for produsentene som de igjen vil føre over til forbrukerne, MEN både pris og produksjon av disse produktene er styrt av det internasjonale markedet og det vil ikke bli noen form for sær produksjon for Norge. Dette blir en kostnad produsentene og bransjen må ta (dvs. mindre marginer), men som vil komme norske forbrukere til gode. Det at det er 2 års reklamasjonsrett / garanti andre steder betyr ikke at det er riktig. Det er mange land som har døds straff, men det betyr ikke at det er riktig. Og i kommentar til den idioten som skrev denne bloggen så er det faktisk samfunnets oppgave å sette krav i form av regler og lover til hva som kan tilbys til forbrukerne i samfunnet. Det kalles norsk lov, og det var norsk lov produsentene og bransjen i utgangspunktet prøvde å ungå. Du sier at rettsapparatet er å sørge for at en kontrakt blir overholdt, men ikke stille seg kritisk til innholdet? Hva med en narkotika handel, våpenhandel, menneskehandel, barnehandel…… etc? I tillegg så ymser du litt om fritt marked og forbrukernes egen vilje / evne til å velge et annet produkt. Har du fulgt med på saken vedr. Microsoft? Det har vært ganske godt dokumentert og bevist at bransjer, og firmaer, som har havnet i den posisjon at de kan utnytte sin markeds posisjon til sin egen fordel på bekostning av andre ofte gjør det. Poenget, som enhver økonom vil fortelle deg, er at tilnærmet perfekt konkurranse eller et konkurransedyktig marked sjeldent oppstår av seg selv. I tillegg så oppstår det aldri hvis det er få og store tilbydere, men kun når det er mange og små tilbydere. Rettsaparatets oppgave er å “prøve” å lage en rettferdig markedsplass for både etterspørrere og tilbydere, og tilter den for mye i en av dems favør oppstår det en ubalanse. Det er ikke noe nytt at produsenter av elektriske produkter er tatt for å utnytte sin markeds makt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 9:32
HAHA! Dette er noe av det morsomste jeg har lest på lang tid!!:-D Er fortsatt litt usikker på om teksten er ironisk eller om det faktisk eksisterer folk som har så lite peiling på lov- og regelverket vårt. Moro var det dog uansett!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 9:45
Dette er absolutt en sak for retten, da mobiltlf.-fabrikantene ikke ønsket å bedre kravene til mobiltlf.
Om dette hadde vært en “dårlig” sak, så hadde den vært avvist i rettsystemet for lenge siden.
Jeg for min del er møkk lei av å kjøpe nye mobiltlf. ca. hvert 3. år, og det blir sikkert ikke bedre, siden det hele tiden kommer nye modeller med nye “barnesykdommer”.
Utgiftene pr. tlf. er ca. kr. 2 000,-, for jeg gidder ikke bruke penger på det “hotteste” på markedet, når kvaliteten på varigheten er så dårlig på de fleste mobiltlf.
Jeg ønsker bedre kvalitet på mobiltlf., for å slippe å bytte mob.tlf. så ofte, og om det vil koste meg mer, så betaler jeg det, så lenge mob.tlf. varighet er forlenget.
Bare det å få reparert mob.tlf. etter at garantier o.l. er utløpt, koster en formue for meg som forbruker, i forhold til å kjøpe en ny en.
Det er ingen menneskerettighet å ha mob.tlf., men har man råd, så er det til tider en nyttig ting.
Miljøhensyn er vel også noe forbrukere bør ha i tankene, og derfor vil vel oftere mob.tlf. skiftes ut, øke muligheten for at forurensingen øker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 9:53
TIL ALLE SAMMEN: Høyesterett har IKKE vedtatt at mobiler skal vare 5 år. De har ikke bestemt at mobiler skal vare en viss tid i det hele tatt.
Det er fremdeles lov å lage dritdårlige mobiler som kun varer noen måneder. Høyesterett har kun stadfestet lovregelen at DERSOM mobilen er ment å vare i vesentlig mer enn to år, så kan man i alle fall ikke klage senere enn etter fem år.
Selvom man har rett til å klage, må man også bevise at at det foreligger EN MANGEL ved telefonen. Dersom telefonen ikke er ment å vare mer enn feks 1 år, foreligger det ingen mangel etter to år. SPØRSMÅLET OM REKLAMASJONSFRIST OG SPØRSMÅLET OM MANGEL MÅ HOLDES FRA HVERANDRE.
jurist
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 10:07
Er enig i at en mobiltelefon er ment til i holde under forutsetning av visse kriterier; At den ligger på stuebordet i 5år, og ikke taes med ut i varme/kulde, i fuktig vær, faller ned en eneste gang eller klattlades. Da kan den vare i 5 år. En mobil som blir vanlig brukt(som taes med overalt), er ikke ment til være i 5 år. Ett kjøleskap, eller en PC-skjerm som står i ro i 5 år, kan vare så lenge. Mobilen blir våt, kald, varm, svette på, faller ned, havner i klem osv. Ikke la mobilene bli dyrere, 2 års garanti og 3 år reklamasjon er mer enn nok. Men det virker som om det er de ferreste som vet hva en reklamasjonsrett egentlig er. Er mobilen utsatt for noen av delene over har du INGEN reklamasjonsrett!:) Så enkelt er det! Og de som snakker om miljøgevinsten om at vi skal ha mobiltelefonene våre lenger; Mobilretur er en fin ting! Lever mobilen inn til Mobilretur, så gir du 50kr til Plan Norge + at komponenter fra din gamle mobil resirkuleres eller brukes om igjen i Asia:)En vanlig 20åring har i dag ca en mobil i året, eller i mitt tilfelle, 1 ny per halvår, men forventer likevel at de skal vare lenger, etc som det er tanter og bestemødre som arver disse. Ja til 2 år garanti og 3 år reklamasjon, da holder vi mobilprisene nede!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 10:17
Reklamasjonsretten gjelder PRODUKSJONSFEIL, så om den må byttes på grunn av slitasje av bruk er ikke det relevant for bruken av denne lovfestede retten.
Hvis de aller fleste bytter innen to år vil det si at de fleste klager også kommer innenfor denne perioden, så det burde ikke være NOEN nevneverdig forskjell for bransjen før og etter denne avgjørelsen.
Men det er jo tydelig DLFs egentlige poeng er at de setter seg på næringslivets side mot kundene, så de får prøve å kjempe for at bedrifter får stemmerett slik at de ksnskje kan få noen representanter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 10:23
Jeg har hatt min Siemens mobil siden 2001, uten problemer. Det skulle bare mangle at mobiler varer i mer enn to år. Ikke minst av miljøhensyn. Men det virker som om de nye varer kortere og kortere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 10:25
Er faktisk helt enig.
Reklamasjons tid og garanti tider for densaksskyld.
Har ingen myndigheter eller lover noenting med.
Det er en sak som produsenten absolut bør bestemme selv.
Og informere eventuele kunder etter eget kjønn.
Helt fantastisk tåplig att folk utenvidre skal få gratis reprasjon på ett produkt som ikke virker. Uansett om det har gått 1 time eller 4 år.
Dette bør absolut produsenten bestemme sjølv. Buttikker kan vel legge på for egene midler også.
Tj..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 10:30
Jeg synes det er helt på sin plass,for da kan det også virke skjerpende på mobilbransjen så de ikke dynger oss ned med hva som helst av ubrukelige mobiler.
Det er tross alt ikke alle som er like intressert i å skifte ut mobilen sin,som de skulle ha skifta ut trusa feks.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 10:37
Hva når batteriet er gåent? Kjøpe nytt batteri til 400,- Tror ikke det nei, når man kan kjøpe en ny tlf med videreføring til kroner 1,- 5 år er bare tull. En mobil bør ikke vare lengre enn 2 år. Tenk selv på hvordan de brukes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 11:06
# 51 Tjukken
Ja, – det er greit. Da vil det komme en lov som vil pålegge produsenten å merke sitt produkt med en advarsel:
DETTE PRODUKTET FORVENTES Å VIRKE
I 2 ÅR !
Rene ord for pengene! Ikke sant? Og så blir det opp til oss forbrukere å avgjøre om vi vil kjøpe det til oppgitt pris. Det kan jeg være enig i.
Men å markedsføre telefonen i en luksuspakning med et fantastisk utseende og vedlgt informasjon om “stat of the art – tekologi”, ledende på markedet osv., men uten å si at “dingsen” bare virker i ca 2 år – det blir rent lureri!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 11:19
At en mobiltelefon skal vare i 5 år er umulig å få til med mindre den kun ligger hjemme. Tenk på all dritten en mobiltelefon er igjennom? Man har den med seg når man kjører snowboard, med inn på badet, den ligger i lomma og koser seg med hele verdens potensielle navlelo, man bruker den mens det regner, har den med på båten, på fest og til sist og ikke minst, den blir konstant brukt av veldig mange. Bare det å skrive månendlig 200-800 tekstmeldinger for at den så skal vare i 5 år er umulig med mindre man vil legge inn over 10000 kr på en enkel telefon som er laget for å tåle det.
Sony-Ericsson telefoner beregnet for bedrift er utslitt etter nesten ett års bruk når jeg bruker dem. Årsak? Jeg er sikker på at hvis man måler antall timer jeg trykker på telefonen i løpet av en arbeidssdag, så snakker vi sikkert om 4 timer på en dag som det er virkelig mye å gjøre. Og dem er det mange av.
Nokia har holdt bedre for meg, men jeg har etterhvert blitt nødt til å gå over til en Windows Mobile telefon.
Før, da jeg brukte min private telefon på jobb var levetiden på en Sony-Ericsson 7-8 måneder før tastene ble helt mongo!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 11:33
Ja, det var meningen at de som beholder mobilen sin i fem år skal tjene på det, mens de som fornyer oftere må betale mer.
Å presse produsenter til å lage mobiler som holde i fem år, ville medført bruk av MINDRE resurser, siden man ikke trenger å fornye mobilen hvert år.
Her er jeg imidlertid enig at media, politikere osv får et ansvar om å formidle holdninger til miljø og at folk flest beholder mobilen så lenge som mulig, for å spare miljøet. Dette vil imidlertid, til en viss grad, gå av seg selv, siden mobilene vil bli dyrere.
Folk skifter nødvendigvis ikke mobil etter et år i dag fordi de vil ha en ny og mer moderne modell med flere funksjoner. Det at den koster 1,- er grunn god nok, spesielt hvis den de har begynner å få dårlig batteri eller trege knapper, osv. Så at prisen går opp i takt med kvaliteten skulle bare mangle.
Om en kunde er misfornøyd med en reklamasjonstid på et produkt, kan vedkommede velge noe annet sier du. Feil! Det er ingen som tilbyr mer reklamasjonstid enn det som er pålagt, ihvertfall ikke når det kommer til mobil!
At en telefon til mange tusen ikke skal holde mer enn 2 år er absurd.
Når det kommer til forbrukerelektroniske produkter er det slik at om noen kjøper et kjøleskap e.l. så er det klart at fem år bør være et minimum for holdbarhet. Om man kjøper noe jalla elektronisk brask, så skjønner man at det ikke nødvendigvis er ment å holde så lenge. Saken var at man ikke helt visste hvor denne grensen skulle gå på mobiltelefoner, hva bør man kunne forvente av en mobil til flere tusen?
Nei, dette var gode nyheter slik jeg ser det, ikke minst for miljøet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 11:37
Det er da ingen som har tvunget deg til og kjøpe en telefon i luksuspakning.
Helt klart produsent og selger som skal bestemme her. Myndigheter bare fordyrer ting.
om ting virker 1 time eller 5 år har ingen ting og si.
Det er produsenten som skal bestemme.
Ingen gjør noe gratis så¨hvorfor skal Nokia reparere en tlf gratis. Bare for de den slutta og virke?
Gjelder alt. ikke bare mobil tlf.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 11:57
De gangene jeg har levert inn min/mine telefoner til reperasjon har de aldri blitt sendt til produsent, men til diverse firma som driver med reperasjon av mobiltelefoner, så hvordan skal da produsenten tape penger på gratis reperasjoner?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 12:00
Synes du skriver veldig mye fornuftig, og er enig med deg i det meste.
En kommentar: Mobilproduksjon er en bransje med få store leverandører. Den preges derfor av oligopoliske tilstander, der aktørene samarbeider tett om utviklingen i markedet. A gjør ikke noe uten at B blir med på det osv. . .
Dette har man f.eks sett gjennom utviklingen av nettopp servicenivået til produsentene. Det er ikke tilfeldig at både Nokia og Sony Ericsson nesten samtidig flytter verkstedene sine fra Norge for “kompliserte reperasjoner” – med det følge at det tar 5-6 uker bare å få sjekket hva som er galt med mobilen.
Dette er planlagt samarbeid!
Forbrukerne mister derfor markedsmakt – de kan ikke velge, da de ikke har noen å velge mellom.
I slike tilfeller mener jeg myndighetene kan stadfeste forbrukernes rettigheter til en viss grad. . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 12:06
En riktig dom.
Når jeg kjøper et produkt så forventer jeg den lovgaranterte reklamasjonstiden – fordi den er der.
Om loven endres, så er det noe jeg fint kan leve med. Jeg kan til og med være enig i at loven er gal – men når den engang er slik den er, så forventer jeg at produsentene har tatt høyde for dette i sin originale prising.
Hvis de ikke har gjort dette, så er det rett og slett dems egen feil, og de får værsågod bære det økonomiske tapet selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 12:09
legger merke til at få her tenker over den faktiske bruken av produktet.
alle har en PC, den har sjelden mer en 1 års garanti. kanskje 3… denne er stillestående..og holder ofte langt lengre. få kalger så klart over det. det samme gjelder TV.
men mobilen. absolutt alle. selv de som selv sier og mener de behandler den kjempepent, kaster telefonen i bordet når de kommer hjem, mister den i bakken, ringer litt i regnværet, har den i sekken eller vesken som de da slenger rundt og dulter borti ting med, tar den ut og inn av lommene. plugger inn ladere og datakabler tusenvis av ganger. allt dette fører til MYE slitasje. og veldig mye belastning på komponentene. komponentene er små. det e noe av det minste du vil komme borti. en PC er ufattelig mye lettere å drive service på. og ja med mindre størrelse så blir det og vanskeligere å holde sikkerheten mot feil høy.
det du vil se er en mobilbransje som strammer inn reglene for reklamasjon og garanti. og det blir vanskeligere å få goskjent en garantisak.
det få vet og tenker på er at dette er nå et ganske lite og pr. dags dato lite lukratvt marked. det har de sisste 3 årene vært mange konkurser hos reperatører. pga press fra store leverandører.
i aller værste fall kan dette drepe bransjen i norge og bli sendt ut til polen OL.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 12:13
Djiizes, det er da bare for mobilforhandlerene å opplyse kjøperen skikkelig dersom forventet levetid er opp mot 2 år før de selger telefonen, så rammes ikke salget av 5-års fristen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 13:15
Det folk ikke ser her er jussen. Selv om en mobiltelefon har en absoulutt reklamasjonsfrist på 5 år, så trenger ikke dette å bety at en kan reklamere i 5 år. For at en skal kunne reklamere må mobiltelefonen ha en mangel. En mangel vil ikke foreligge dersom en mobiltelefon som er ment til å vare i 3 år ryker etter 5 år. Jf FKJL § 15 (2) litra B. Dette vil si at den tid en kan reklamere for mangel bare er så lenge som tingen er ment til å vare. Altså hvis mobilprodusentene informerer forbrukerne om at forventet livstid på en mobiltelefon er 3 år, så vil det ikke foreligge noen mangel om en 4 år gammel mobiltelefon ryker. Uten noen mangel kan en ikke reklamere. Altså er ikke dette noe problem!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 13:23
Det er sannsyligvis det mest miljøvennlige vi gjør er å kreve at leverandører av mobiltelefoner lager mer kvalitetvare som vi ikke behøves å skifte ut i det hele tatt.
Lag mobiltelefoner som vi oppgradere fra nette – det dummeste vi gjør er å løpe og kjøpe ny hele tiden.
Produksjonen av mobiltelefoner er en av vestingene for miljøet vårt og utnytter brukerne på det groveste !!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 14:11
I lov om forbrukerkjøp står det at generell reklamasjonstid er på to år. Dersom tingen, eller deler av den, er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere 5 år.
Det står ikke noe om hva den er ment å vare lenger ENN, men man praktiserer at den er ment å vare vesentlig lenger enn de nevnte 5 år.
Videre er det også vanlig at man får dekket feil som oppstår mellom 2 og 5 år som skyldes feil i produksjonen av produktet. Det er altså en mangel som forelå ved produktet allerede før det er var kommet til forhandler og forbruker.
Til nå har bransjepraksis og rettspraksis vært slik at det er dyre kapitalvarer som f.eks hus og bil som dekkes av 5 års reklamasjonsrett.
Hvorfor har forbrukeren rettigheter?
Forbrukeren får innen rimelig tid kostnadsfritt rettet feil og mangler som skulle oppstå på produktet. Det vil i sin tur gjøre at produsenter må sørge for at de lager produkter som holder den kvaliteten som loven forutsetter. Dette fordi det er dyrt for produsent og forhandler å utbedre feil gratis for forbruker, og fordi forbrukerne vil kjøpe produkter de forventer vil holde den tiden garantien gjelder. Rettighetene er derfor et gode for forbrukeren, som blir fritatt for en økonomisk risiko i den perioden rettighetene gjelder.
Men det blir ikke mer lønnsomt for forbruker om man utvider rettighetene i det uendelige. Mindre rettigheter gir stor risiko, men større rettigheter gir stor kostnad.
De to ekstreme ytterpunktene er følgende:
a) Ingen rettigheter overhode på noe som helst fra det øyeblikk du kjøper varen.
b) Full dekning av alle feil og mangler for all framtid uansett årsak til feilen.
Det første innebærer at produsent og forhandler sier fra seg alt ansvar for enhver feil på produktet. Det gjør at produktet blir billig, men siden det ikke er noen krav til varen er det opp til selger og produsent hvilken kvalitet de ønsker at produktet skal ha, kun styrt av markedskreftene.
Det andre innebærer at forbruker ikke har noe som helst ansvar for produktet. Han kan behandle produktet på hvilken som helst måte, og for all framtid få dekket kostnader til reparasjoner eller bytte produktet. Dette innebærer i praksis at har du kjøpt produktet en gang, så er du sikret at du har det eller tilsvarende produkter i all framtid. Men det er ikke uten kostnad, siden prisen på produktet må dekke produsents og forhandlers kostnader ved fremtidig reparasjon og bytte. Det vil igjen si at innkjøpsprisen i praksis vil utelukke kjøp av produktet.
Ett eller annet sted imellom disse to ytterpunktene finner man det som kan tenkes å være optimale rettigheter, altså der hvor den gir tilstrekkelig dekning av risiko uten at kostnadene blir så store at man ikke kan kjøpe produktet.
Så kan man spørre seg om en fem års utvidet rett til å reklamere på et produkt som mobiltelefon er hensiktsmessig for forbrukeren. Dette er som kjent et høyteknologisk elektronisk produkt som er med forbrukeren i alle tenkelige og utenkelige sammenhenger. Det ligger i lommer og vesker, blir utsatt for fukt, sand, støv, støt, og ekstrem hete og kulde, og som blir ripet, klemt og vridd.
Noen oppbevarer og behandler mobilen samvittighetsfullt, men andre er mer skjødesløse i sin behandling av det.
Noen skifter ut mobilen hvert år, eller med to eller tre års mellomrom.
Er det da forbrukerens interesse å ha en rettighet som til nå har vært forbeholdt helt andre typer produkter, som er ment å vare i 10-50 år?
Jeg tror faktisk ikke det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 14:27
Makan til vås.. Jaja. Nå vet jeg i allefall hvilket parti som ikke skal få min stemme i fremtiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 15:08
Når det gjelder mobiltelefon idag, er dette veldig ofte sett på av brukere som en bruksvare (bruk og kast) på lik linje med en fancy design bukse.
Hvis jeg kjøper meg en ny mobil til 2000 kr er det da riktig å ha krav på 5 års reklamasjon?
Hvis jeg kjøper meg en ny bukse til 2000, hva har jeg da krav på? at buksen ikke mister farge, strekker seg og sliter seg innen 5 år?
Jeg har selv jobbet som teleselger.
Jeg snakket nesten daglig med kunder som kommer inn og sier “Idag har jeg en XX, men ønsker å bytte den ut, da den begynnet å bli litt gammel”
Jeg spør kunden av de ønsker og de sier. “jeg har sett litt på YY, og den virker bra”
Da sier jeg som oftes at dette er veldig mye av samme telefonen som du har.
og får til svar “men denne er mye mer stilig”
Når man ser dette som et miljø problem, tar man helt feil. Elektronikk bransjen er en av de beste resirkulasjon. Alle utsalgssted plikter å ta imot gammel avfall.
Tenk om klesbutikker er pliktige til å taimot gammelt tøy for resirkulering. Møbell butikker må taimot gamle møbler osv.
Denne dommen vil bare føre til at en del forbrukere vil måtte betale for rettigheter en veldig liten del av forbrukerene faktisk vil benytte seg av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 16:30
Ole Bø.
Trur du virkelig de rep firmaene gjør dette helt gratis?
Trur du teknikeren som jobber der gjør det helt gratis?
Nei.
Det som byttes ut koster penger.
Teknikkeren skal ha lønn.
Rep firmaet tar betalt.
Noen betaler.
Uten reklamasjon betaler kunden.
Ved butikk garanti. Betaler butikken.
Ved lovbestemt reklamasjon på produksjonsfeil så betaler produsenten.
Altid uansett er det noen som betaler..
TJ…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 18:03
Hva vil dette føre til? Mobiler som varer lengre. Neppe dette er NORGE! Hva kan dette føre til? At produsenter styrer unna Norge i frykt for å tape penger? Vil det føre til at toppmodeler vil bli utilgjengelig i Norge fordi produsentet prioriterer andre land før Norge? Vil det føre til norske versjoner som er minst 1 cm tyggere med gummi bekytelse rundt? Dette vil ikke føre til noe possitivt for andre enn de som har mobilen i mer en tre år av gangen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 6th 2007 at 11:46
jeg jobber som serviceteknikker for ett små elektronikk firma. og det har faktisk vært rettsak hvor ett produkt som helt klart har blitt utsatt for fukt, har fått rettsak med resultat at kunden fikk medhold siden vi ikke kunne sansynliggjøre at skaden hadde skjedd mens kunden hadde produktet. hvorpå vi spurte forbrukerrådet om hvordan vi skal gjøre det da. ha kunden på verkstedet når vi åpner produktet. men da har vi problemer med å følge produsentens krav til renhet i luften på verkstedet med slik gjennomgang osv. og småelektronikk som mobiltelefoner hvem kan med hånden på hjertet si at de aldri har utsatt den for slag. etter 2 år har vel de fleste fått så mange slag at de bør ha lov til å bli utbyttet. og batterier på over 1.5 år er jo heller ikke serlig god kapasitet på. de som sitter og bestemmer slike lover, er jo ikke akkurat det man kan kalle fagfolk og taler jo derfor forbrukerens sak. jeg har nesten dagelig kunder som klager på saker som er klare slag/støt/fuktskadet men de fleste gir seg faktisk når vi fremlegger bilder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende