Listen over offentlige tiltak som ikke virker etter hensikten er meget lang, og iblant får saker på denne lange listen omtale i media. Sist ute er boplikten, som er omtalt i A-magasinet 19. juni.
”Boplikten virker ikke” leser vi på forsiden, og inne i bladet er det en artikkel med tittelen ”Bosvikten: På Lyngør er skolen nedlagt. En tredjedel av befolkningen er allerede borte. Boplikten klarer ikke å fylle de tomme husene”.
Boplikten er til for å hindre at steder blir fraflyttet. Dette er steder som er gode å bo i noen uker eller måneder av året, men hvor mange synes det er for kjedelig eller for upraktisk å bo hele året. Mange kjøper derfor hus i slike områder for å bo der noen uker når det er ferie, resten av året lar de husene stå tomme. Boplikten er til for å hindre dette; boplikten er til for å sørge for at den som eier et hus bor der hele året og ikke bor mesteparten av tiden et annet sted.
Resultatet er at mange som eier slike hus ignorerer boplikten: til tross for at det finnes en lov som sier at eierne skal bo i sine hus så gjør de det ikke, resultatet er altså at til tross for boplikten så står mange hus tomme.
Befolkningen protesterer: Noen av de som er igjen i slike områder starter ulike protestaksjoner. Artikkelen forteller at ”TH og CHK passerer daglig hus der de mener boplikten ikke overholdes. Nå leverer de liste til kommunen”.
Vi tar med et siste sitat fra artikkelen: ”Boplikten er vårt siste håp for på beholde et levende samfunn på Lyngør”.
Vi vil si til dette at dersom man for å få til et levende samfunn et sted må tvinge folk til å bo der, så har man tapt, da er samfunnet ikke liv laga. Å tro at man kan redde et fraflyttingssamfunn ved å innføre ordninger som boplikt, det er ekstremt naivt og virkelighetsfjernt
Ordninger som boplikt vil aldri virke, slike ordninger vil alltid føre til at kanskje de fleste som rammes vil forsøke å lure seg unna. Og slike ting reduserer respekt for lov og rett, de fører til ondt blod mellom naboer, og som A-magasinet så klart og tydelig oppsummerer: de virker ikke!
Bosettingsmønsteret varierer hele tiden. Områder som var populære og gode å bo i en periode er ofte etter en periode ikke like gode og praktiske å bo i på permanent basis. Da vil folk flytter fra disse områdene (men de vil kanskje bruke dem i begrensede periode til for eksempel ferieopphold).
Dette er noe man bare må godta. Forsøk på å hindre dette vil ikke medføre noen positive effekter.
I Frostatingsloven het det at ”Med lov skal landet bygges, og ikke med ulov ødes”. Lover som beskytter individer mot reelle kriminelle er gode lover, og alle lover burde være slik. Dessverre finnes i dag det et stort og stadig voksende antall lover som ikke har dette formål; dette er lover som tvinger individer til å gjøre ting som de ellers ikke ville ha gjort. Lov om boplikt er et eksempel på en slik ulov. Slike ulover har aldri den effekten som tilhengerne av dem håpet, de er på sikt alltid skadelig, og i og med at vi får stadig flere slike ulover er dette skadelig for landet som helhet.
DLF er imot boplikt. DLF er tilhenger av full individuell frihet, vi er for at ethvert individ skal ha full rett til å styre sitt liv, dvs. skal ha rett til å styre sin kropp, sin inntekt og sin eiendom. Dette innebærer at dersom man eier et hus så er det opp til eieren å bestemme hvor ofte det skal brukes.
M;ao. lover om boplikt er lover som krenker individets frihet, og slike lover er derfor skadelig på sikt.
”Loven om boplikt virker ikke” sier A-magasinet”. Vi i DLF sier at dette er noe enhver burde ha forstått på forhånd, men nå må vi få dem vekk så fort som mulig, de er bare skadelige.


20 kommentarer In " Boplikt "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 23rd 2009 at 12:53
Det som du skriver om at folk ikke har lyst til å bo på Lyngør er feil. Les litt i denne gruppen på Facebook http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=4697559522&ref=ts
Denne gruppen er opprettet av personer som kommer fra området rundt Lyngør. De har lyst til å flytte tilbake igjen etter endt studier, men kan ikke grunnet en alt for høy pris. Hvis boplikten hadde blitt overholdt hadde prisene sunket, og de som hadde lyst til å bo der hadde hatt råd til å kjøpe hus. Mange positive ting hadde kommet av dette. Blant annet gjennåpning av skolen.
Hvis vi fjerner boplikten på Lyngør kan vi like godt ta bort tittelen som Europas best bevarte tettsted. En hytte vil koste fra 20-30 millioner og plassen vil dø ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 13:51
Dere har ofte gode poenger i DLF. Det er bare synd dere for det første drar ting så altfor langt og for det andre ikke er konsekvente – noe dere for det tredje ikke er i stand til å se selv. Det er synd, for det er mange fornuftige mennesker hos dere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 14:01
Med lov skal landet byggas er forlengs skyllet ned i dass.
Landet styres nu av vedtekter og byråkratiske forordninger. Det er aldeles utrolig hvor forutsiede Machivelli var for flere hundre år siden med å analysere hvordan samfunnet blir mer og mer styrt av byråkratene og fler og fler idiotregler blir tredd ned over hodet på folket intil de gjør revolusjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 14:07
Tenk om det var boplikt over hele landet…
Alle måtte bo i sin bolig der den står. Boligen eier deg.
Du måtte da spørre pent nemd og Stat om å få flytte/bytte bolig… om den da er bytteverdig der den står.
Landet vil på sikt gå i stå, da ingen kan flytte til bynære strøk.
Ingen kan da eie mer enn én bolig, boligspekuasjonen vil da fjernes.
Jo, jeg tror vi prøver dette alle sammen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 15:10
Ufattelig dårlig forfattet artikkel.
Boplikt tvinger ikke folk til å bo et sted. Boplikt forplikter noen å bo et sted dersom de kjøper en eiendom der.
Hva er forskjellen sier du. Jo, la meg eksempelvis ta for meg en liten idyllisk øy med 1000 eiendommer.
Alternativ 1. Boplikt.
Eiendomene blir i hovedsak eid av folk som ønsker å bo på øya hele året, og det blir mulig å oppretteholde et lite samfunn. Inklusiv skole, lege, butikk, ferjesamband osv.
Resultat. Koslig lite øysamfunn for gjennomsnittsmennesker.
Alternativ 2. Uten boplikt.
Eiendomsprisen skyter i været. Stor sett alt av eiendomer besittes av kapitalsterke individer som kun benytter eiendomene 2-3 uker i året. De få som eventuelt er fastboende mister skolen, legen, butikken, ferjesambandet. Resultat. Øya ligger øde 48 uker i året, og benyttes kun av de kapitalsterke.
Resultat. Ferieøy for eliten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 16:41
Jeg ønsker ikke å gå inn i en debatt for eller i mot boplikt, men jeg har likevel lyst til å kommentere innlegget.
Jeg føler du/ dere snur problemstillingen.
Boplikt handler ikke om å tvinge folk til å bo et sted, det handler om å skille markeder. Altså markedsregulering som et distriktspolitisk virkemiddel.
Et marked for hytter og et marked for bolighus, på lik linje som noen bygninger/ tomter er regulert til næring og sånn sett omsettes i et eget marked.
I Lyngør og Sandøya sitt tilfelle, så er det ikke mangel på interesserte og potensielle innflyttere, men de kan ikke konkurrere med “rike oslofolk” som vil kjøpe seg hytte (og ikke bryr seg om det er et bolighus med boplikt). Dette hindrer følgelig fast bosetning.
Dersom markedet hadde vært skikkelig regulert ville bolighus hatt en helt annen pris, for da ville ikke folk som kun ønsker å bruke huset til hytte hatt anledning til å kjøpe det. Ergo hadde prisen sunket. Slik jeg forstår boplikt, så er det hele poenget med den – få lavere priser i markedet for bolighus.
Jeg tror sånn sett at boplikt kan fungere på typiske turiststeder hvor etterspørselen og betalingsviljen for “hytter” er høy. Altså hvor det bør være stor forskjell mellom markedsprisen på en hytte (relativt sett høy pris) og markedsprisen på et bolighus (relativt sett lav pris).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 16:48
helt enig!!! kansje noen kan vær grei å starte ei gruppe på facebook om dette???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 17:43
Jeg vil gjerne vite hvor du er fra.
Selv er jeg fra Tvedestrand, og skjønner veldig godt hvorfor man har boplikt. Man er nødt til å ha en viss mengde med fastboende skal man kunne holde by/tettsted oppe. Det er ikke mulig å holde bedrifter oppe kun ved hjelp av ferieturister.
Og hvorfor skal alle de finere plassene gå til folk som ikke vil bo der mer enn toppen 1måned av året. Det er alt for mange som kjøper seg en hytte/hus på Sørlandet, og ikke tilbringer mer enn 4uker her nede.
Jeg mener ikke at alle eiendommer på Sørlandet skulle hatt boplikt, men det burde stilles krav til opphold i boligen.
Det er og alt for mange stygge buer/låver/båthus/uthus som det burde stilles krav til, enten fikse de eller rive. Vedlikehold på eiendommene blir som regel bedre når man er fastboende.
Det er klart at sommerplassene skaffer håndverkere i området jobb, og det er vi glade for. Jeg merker noe av det selv som telemontør, men å tro at det er sommerturistene som holder de mindre stedene på Sørlandet oppe er naivt.
Nå vil sikkert noen si at de har jo brukt så så mye penger på ferie her nede, og naboen har bygget ny hytte osv. Men slike ting hadde blitt gjort selv om flere måtte ha bodd her nede.
Folk må godta at man kan ikke alltid velge mellom å ha begge deler. Visst det er SÅ viktig for noen å eie en plass som det kanskje er boplikt på, så kan dere vel heller ha boligen på Østlandet som hytte?
Til slutt så vil jeg si til alle dere som bruker mer enn bare fellesferien til å komme ned hit, fortsett med det
Det er flere og flere hyttefelt som står tomme nesten hele tiden bortsett fra disse dagene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 19:56
Dette er jo total skivebom fra DLF. Boplikten TVINGER ikke folk til å bo et sted de ikke vil, et hus med boplikt skal derimot kun kjøpes av folk som faktisk VIL bo der. I prinsipp er jeg enig i mange av argumentene deres, men jeg har selv tilbragt mye tid på Sandøya og Lyngør (utenom fellesferien) og vet at uten boplikten vil disse samfunnene dø ut ila et par generasjoner. Boplikten gjelder jo på langt nær ikke all bebyggelse på disse øyene og de som er så heldige å ha en hytte på en av disse øyene bør be til høyere makter om at ikke boplikten fjernes. Uten lokalbefolkning vil disse stedene totalt miste sin sjarm. Hyttefolket vil stå igjen som tapere. Det er mange barnefamilier som ønsker å flytte til disse øyene, men de har ikke økonomi til å by på hus uten boplikt. Jeg er absolutt for individets frihet til å velge, men det er jo bare å kjøpe et hus uten boplikt. Enkelt! Selv vi som ønsker å kunne styre våre egne liv må være villige til å ofre noe (boplikt) for å oppnå et større gode (et levende samfunn) på øyene vi elsker så høyt. Et værre skussmål for tafatte og trenerende lokalpolitikere enn artikkelen i A-magasinet skal man lete lenge etter. Stå på Sandøya- og Lyngør-beboere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 21:48
http://hjortefot.vgb.no/2009/05/11/kjære-landbruksminister-og-regjering/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 23:37
Hm, tja. Jeg vet ikke helt. For strøk hvor folk hverken vil bo eller feriere er jeg nok enig. Men når det gjelder områder som blir populære til ferieboliger, men ikke til permanente boliger er jeg ikke enig. Her kan man se at byer “dør ut” selv om at prisene drives opp i været. Hvordan skal kommunene som oppleve dette vedlikeholde infrastrukturen all den tid man ikke får skatteinntekter fra de som eier eiendommene? Jo, da må eiendomsskatten økes. Det vil igjen være urettferdige for de som faktisk bor på stedet, da de også vil bli rammet. Man kan sikkert differensiere, og si at det er høyere eiendomsskatt for å ikke bo fast og lav sats for å bo fast.
Men her tror jeg vi prinsippielt er uenige….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 23:52
“Vi vil si til dette at dersom man for å få til et levende samfunn et sted må tvinge folk til å bo der, så har man tapt, da er samfunnet ikke liv laga.”
Boplikten tvinger ingen til å bo et sted de ikke vil. Se på det som noe som følger med på salget av huset. Som med alle andre ting kjøper man ikke noe hvis man ikke er fornøyd med rettigheter og plikter som følger med.
Enten godtar man boplikten og koser seg med boligkjøpet, eller så kan man bare la være å kjøpe. Og når rikingen lar vær, kommer en familie på fire og skaper liv i området.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2009 at 0:27
Hei.
Er selv oppvokst på bygd i rogaland, og vet at boplikta ikke fungerer i den stand den er nå.
Men vi bør ha noe lignende. Grunnen for dette er uten boplikt, vil folk ifra bydeler kjøpe opp husene som feireboliger, og ungdom ifra denne plassen ikke har råd til og gå på markedet. Lønn og jobbmuligheter er ofte begrenset i utkantstrøkene, og lønnen er ofte der etter.
Behold boplikt, eller gjør den om slik den blir med effektiv. Vi har ikke råd til og la utkantnorge dø ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2009 at 3:13
Av kjeltringer avles kjeltringer…
Hvordan tror du Kragerø ville sett ut uten bo plikt?
Tror nok alle fine tomter langs sjøen hadde gått for såpass mye at lokalbefolkningen ikke hadde hatt råd til å bo der. Og hva skjer med en plass hvor folk flest ikke har råd til og bo. Den blir tom hele året bortsett fra fellesferien.
Tror nok den idiotiske artiklen over er skrevet av en forsmådd sommersgjest sopm aldri har besøkt øysamfunnet på Lyngør utenom sesongen.
Så enkelt er det her i Norge at hvis folk fles skal bo en plass og befolke et område så må de ha råd til og bosette seg der, og det er det boplikten skal oppretholde. Altså et levbart prisnivå for folk flest.
Det får bli opp til komunen og Politiet om kjeltringene som ikke overholder boplikten skal steffes eller ikke.
Det og si at boploikten ikke skal oppretholdes fordi mange ikke følger den er som å si at fartsgrensene skal opphøre fordi noen kjører for fort. Og det er vel de fleste enige i at bare er tull.
Hilsen beboer av Kragerø
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2009 at 7:25
“Boplikten er til for å hindre dette; boplikten er til for å sørge for at den som eier et hus bor der hele året og ikke bor mesteparten av tiden et annet sted.”
og fortsettelsen burde være:
” OG FOR Å FÅ EIERE AV TOMME HUS TIL Å KANSKJE SELGE SLIK AT ANDRE SOM FAKTISK VIL BO DER, FÅR KJØPT HUS”.. For slik er det her JEG bor. Er ikke en plass som ingen vil bo på, men en plass som ingen finner et eneste ledig hus på pga alle sommerhusene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2009 at 7:31
Hvis infrastrukturen ikke fungerer så vil ikke folk feriere på sånne plasser heller. Jeg kommer selv fra et sted med boplikt og ser gang på gang turrister som klager over dårlig tilbud og adgang til tjenester. Hvem skal levere disse tjenestene da, når ingen bor på stedet? Mitt råd er at boplikten blir overholdt slik at populære sommersteder også har innbyggere om vinteren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2009 at 10:10
Boplikt kan gjøre at folk som vil bo en plass får råd, og mulighet til å kjøpe boliger uten at rike byfolk kommer å presser prisene for å ha et statussymbol de bruker et par uker i året uten å bidra til lokalsamfunnet. Alle plasser som har levende lokalsamfunn med skole og butikker burde hatt boplikt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2009 at 21:48
Saa utrolig flott aa se saa mange engasjerte og saklige mennesker! Jeg trodde debatten naermest var doed, men da journalisten i A-Magasinet kontaktet meg forstod jeg at det fremdeles var liv. Jeg har dessverre ikke faatt lest den, men har faatt inntrykk av at den var bra. Gleder meg til jeg kommer hjem og kan delta ordentlig i debatten igjen.
Staa paa folkens. Dette er VIKTIG.
Soek gjerne i DLFs arkiver om boplikten, flere usaklige “perler” finnes der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 3rd 2009 at 23:27
En viktig faktor som aldri blir nevnt i forbindelse med Bo-plikt er ARBEIDSPLASSER. Undertegnede, som har jobbet som førstekonsulent i NAV kan fortelle dere lesere at det finnes knapt en arbeidsplass f.eks. på Lyngør for folk med høyere utdannelse. Alle jobber innen markedsføring, bank, finans, meglervirksomhet, børs, samt advokater, leger, veterinærer, forskere, lektorer, etc..etc..Ja – få av disse finner jobb på alle disse idylliske sørlandsøyene. Så hvorfor ikke la noen av disse travle menneskene få lov til å kjøpe seg en bolig hvor de kan slappe av og nyte sine ferier og helger i godt samkvem med lokalbefolkningen. Så kan disse igjen forsøke å finne ut HVA disse “turistene” behøver når de kommer – og kanskje skape NYE arbeidsplasser. Være litt kreative. Disse “rike hytte eierne” har behov for service. tilsyn av sine hus, oppussing, maling. De ønsker å besøke koselige kafeer og kanskje levering av mat når de kommer en sen fredagskveld. Og – kanskje verden en dag er anderledes. Kanskje (f.eks. Lyngør) igjen vil blomstre og helt nye type jobber igjen vil gjøre disse stedene attraktive for fastboende. I mellomtiden – boplikt løser ingen ting! Takk for meg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2010 at 15:18
Til Christian:
Du skriver som følger: “Denne gruppen er opprettet av personer som kommer fra området rundt Lyngør. De har lyst til å flytte tilbake igjen etter endt studier, men kan ikke grunnet en alt for høy pris”.
Dette er jo helt absurd. Hvis boplikten hadde blitt opprettholdt, da hadde dere ikke fått lov til å reise ut for å studere. Det hadde sannsynligvis vært det beste, da staten ikke burde kaste vekk en utdannelse på folk som frivillig selger sin eiendom, men vil ha den tilbake med en gang når den er solgt.
Dessuten hvis området rundt Lyngør er så forbasket ettertraktet og fint å bo i, hvorfor solgte dere deres eiendom til å begynne med? Er det slik å forstå at dere solgte familiens eiendom, da dere ville vekk fra Lyngør for enhver pris. Nå som andre tydeligvis ønsker å eie de eiendommene som dere ikke kunne avhende raskt nok, nå er det plutselig slik at dere vil ha eiendommene likevel.
Sosialister er merkelige. I det ene øyeblikket vil de ikke beholde sin egen eiendom, men i det andre øyeblikket så vil de ha den likevel, med en gang andre viser interresse. “Vi ville ikke ha eiendommen da vi eide den, men vi vil heller ikke at andre skal få den”.
Dette blir som den jenta som var interessert i å bli sammen med meg hver eneste gang jeg hadde god kontakt emd ei annen jente. Hun dumpet meg likevel og viste absolutt ingen interesse når jeg var ledig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende