Til tross for utallige antimobbekampanjer i skolen de siste årene, og til tross for at store midler er brukt på alt fra kurs og konferanser og seminarer til brosjyrer og løpesedler og reklamefilmer, er mobbing fortsatt et alvorlig problem i norsk skole.
Den som sier dette er Solveig Hvidsten Dahl, leder i Norsk Skolelederforbund, i et innlegg i Aftenposten i går. Vi er ikke overrasket over dette. De tiltak som er gjennomført for å hindre mobbing er totalt feilslått, og det er helt andre virkemidler som må til. Men før vi går videre overlater vi ordet til Hvidsten Dahl.
”Mistanken er blitt virkelig – mobbing øker på nytt i skolen. Hva kan vi gjøre? Mobbing formørker tusenvis av elevers skolehverdag, og ukulturen har de siste årene fått ny vind i seilene. «Bondevik-effekten» er borte. Utviklingen må bekjempes før det er for sent. Norsk Skolelederforbund står parat til å lede kampen. Da Kjell Magne Bondevik innførte mobbemanifestet i 2002, tok samfunnet et strupetak om mobbeproblemet. Tall fra Senter for adferdsforskning viste at antall tilfeller av langvarig mobbing i skolen sank med hele 30 prosent fra 2002 til 2004. [Vi synes dette var en svært liten nedgang.]
Mobbing seiler på nytt opp som en trussel mot læringsmiljøet. Kristin Halvorsen har på nytt satt problemet på dagsordenen.
Elevundersøkelsen viser et stabilt mobbenivå: 21 prosent av elevene mobbes hver uke i norsk skole. [Dette er et forferdelig tall - det sier at mer enn én av fem elever mobbes i skolen i dag.] Det neste nasjonale tilsyn skal handle om læringsmiljø. Vi må få avdekket om skolenes mobberutiner og lovverket er godt nok.
Ministeren vil opprette et mobbeombud under barneombudet. Det er på høy tid. Etter mobbemanifestet var oppslutningen om antimobbeprogrammene Zero og Olweus-metoden stor i samtlige skoleledd. Den gode toårsperioden skulle ikke vare. Ferske tall fra Zero-leder Gaute Auestad viser en mobbeøkning på 144 prosent på ungdomstrinnet fra 2004 til 2008. Hvorfor? Oppslutningen rundt antimobbeprogram synker. Dette er i seg selv bekymringsfullt. Selv skoler som har gjennomført et slikt program erfarer like fullt en mobbeøkning. Dette er spesielt illevarslende. …(sitat slutt).
Det kommer flere forslag i artikkelen, men etter vårt syn vil ingen av de foreslåtte tiltakene ha noen varig effekt over tid; de kan kanskje ha noen effekt over en kort periode, men når den intensive del av kampanjen er avsluttet vil mobbingen gå tilbake til nye høyder.
Hva må så gjøres? For det første må alle barn læres opp til ikke å mobbe, dvs. til å behandle alle andre med respekt og uten vold og trakassering. Slikt læres best i familien. Men i en tid hvor alt for mange foreldre ikke tar seg tid til slik oppdragelse av egne barn og heller tror at deres barn kan lære dette godt nok i barnehaven og i skolen, vil for mange barn ikke lære hvordan man skal oppføre seg mot andre. Det er også ille at for mange gutter vokser opp med for lite kontakt med sin far; hvis en gutt er for stri er det gjerne bare faren som kan sørge for at han blir tilstrekkelig ”temmet”. En betydelig andel av dagens barn vil derfor ikke lære alminnelig folkeskikk om hvordan de skal oppfører seg overfor andre.
For det annet må skolen, dvs. lærere og skoleledelse, gripe inn hvis mobbing skjer på deres skole. Et virkemiddel som vel brukes i for liten grad i slike tilfeller er utvisning (vi tenker på lange utvisningsperioder, og det vil ikke overraske oss dersom dette i praksis ikke er mulig).
Dersom mobbingen er alvorlig og gjerningspersonene er over den kriminelle lavalder, bør gjerningspersonene straffes med fengsel.
Vi er overbevist om at dersom slike tiltak settes i verk vil mobbingen synke til nærmest null, ikke fordi et stort antall mobbere da vil sitte i fengsel, men fordi alle potensielle mobbere vil forstå at dersom de mobber så vil de bli satt i fengsel. Og da vil de la være å mobbe.
Vi tror at dette er den eneste måten å få slutt på mobbingen på. Å iverksette tiltak inspirert av Kjell Magne Bondevik (som er prest og som antagelig tilhenger av oppfordringen “om noen slår deg på venstre kinn så vend det høyre til”) vil bare i beste fall føre til en kortvarig reduksjon i mobbingen, og så vil mobbinge ta seg opp igjen.
Hvorfor? Jo, fordi tilgivelse er betraktet som et høyverdig moralsk ideal. Så lenge dette idealet har stor oppslutning vil mobbere og andre kriminelle bli tilgitt. Å praktisere tilgivelse er lite annet enn å gi bøller og kriminelle en blanco-fullmakt til å fortsette med sin plagsomme adferd overfor andre.
Det man bør praktisere istedenfor tilgivelse er retteferdighet. Rettferdighet å behandle folk slik de fortjener. Kriminelle, personer som med vitende og vilje på ulike måter plager andre, bør få merke at resultatet av slik oppførsel er reaksjoner som svir, og fengsel er et bra tiltak overfor slike.
Dessverre lever vi også i en kultur hvor selvoppofrelse betraktes som noe verdifullt. Dette fører i praksis til at man synes mer synd på forbryteren enn på offeret. Dette er også en grunn til dagens praksis som innebærer at mobbere reelt sett går fri.
Siden det ikke finnes muligheter til å gi mobberne den behandling de fortjener, så er det liten grunn til å gripe inn overfor dem når mobbing skjer her og nå – hva vil et slikt inngrep føre til? At læreren blir banket opp?
Hvis skolene hadde vært private, og hvis foreldrene hadde fulgt med, ville mobbing ikke være noe problem: da ville foreldre til elever som ble mobbet sagt til skolen at enten blir mobberen utvist fra skolen eller så trekker jeg mitt barn ut av skolen og overfører det til en annen skole! Slikt er vanskelig i en offentlig skole.
Vi må derfor dessverre regne med at dagens situasjon – med mye mobbing – vil utvikle seg i negativ retning i årene fremover. De tiltak som vil bli satt i gang vil over tid ikke ha noen effekt.
Til slutt vil vi si til de som har barn i skolen og som har en mistanke om at deres barn blir mobbet: Finn ut hva som skjer, og hvis barnet er utsatt fot mobbing så ta kontakt med skolen og vær så pågående overfor rektor at han ikke kan la være å gjøre noe. Det er forferdlig for et barn å bli utsatt for mobbing, det kan ødelegge ikke bare skoletiden. Foreldrene bør kjenne sitt ansvar. Det er dessverre for lite de kan gjøre, men de bør gjøre det de kan.
.
.
.
.
.
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3622714.ece


34 kommentarer In " Mobbing i skolen "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 27th 2010 at 12:04
Mobbing er et symptom på flere ting. Uten å ta standpunkt til annet i innlegget ønsker jeg å peke på og forsterke en faktor: foreldre.
Dagens samfunn har vansker med å godta at folk er forskjellige, har ulike forutsetninger, bør behandles ulikt osv. Hva kan vi gjøre for å godta og inkludere forskjellene, desverre blir de ofte enda tydligere i dagens 13 årige skole….
Skolen alene klare ikke motvirke mobbing. Foreldre må innvolveres og innvolvere seg. En kan kanskje håpe og tro at det er anderledse, men foreldre må heller være enda mer bevist på å videreformidle gode holdninger til morgendagens voksne nå enn før og slutte å undervurdere (eller ikke ta tid til) sin egen rolle!
Ha tro på at du som forelder betyr en forskjell og bry deg enten du har en mobber eller et mobbeoffer.
- mamma med erfaring
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 14:44
Tre sjanser, så er du borte. Da må du som mobber bytte skole. Å la dem fortsette fordi man “heller må jobbe for å løse problemet”, betyr bare at det hele fortsetter litt mer skjult. Resultatet kan være ødelagte liv for de som utsettes for mobbing. Det har vi ikke råd til. (Jeg snakker av erfaring)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 14:58
lær barna at moralske og etiske korrekte prinsippene i bibelen, de 10 bud, er nøkkelen til en bedre verden. Lær dem det fra de lærer å snakke. Må ikke være kristen for å følge de 10 bud.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 15:08
Ja, Skapbloggern, foreldre MÅ involveres! Om ikke frivillig, så med tvang. Jeg kjenner eksempler på elever som har måttet flytte, til dels langt unna en skole, fordi de ikke fikk gå i fred på den skolen de opprinnelig gikk. Slike tiltak må ALDRI bli nødvendig. I stedet bør ringlederne, med sin familie tvangsflyttes langt vekk. Det må bli mobberne som må lide, ikke offeret. Og til lovverket: Alle har rett og plikt til å gjennomføre 10 års skolegang i Norge i dag, men loven sier ingen ting om på hvilken skole. Så elever som er til plage for andre, kan med lov i hånd overføres til en spesialskole langt f … i vold utenfor folkeskikken, og foreldrene få beskjed om å flytte etter eller miste samværsretten. SÅ alvorlig må vi ta dette!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 15:25
Hvorfor er mobbing økende? Jo fordi man ikke vil tatak i det. For å gjøre noe med det krever det innsats fraforeldrene som du sier. Men det krever også innsats på lærer siden. Først må man ta tak i dette på lærerskolene, så må skolen som institusjon annerkjenne dette som er svært alvorlig problem og det gjør de ikke pr i dag.
Må huske på at lærere mobber like mye som barn. De finner årsaker ved barnet som fører til mobbing. Barnet har manglende sosial kompetanse f.eks, eller barnet terger på seg andre ved å være, grinete, masete etc etc. Dette ser jeg stadig vekk (har prøvd å samarbeide med lærere men maktet det ikke).
I dag er det kun to institusjonsformer med bare en hovedgruppe representert. Det er barnevernet og skolen. Det finnes ikke stort mangfold i form av flere yrkesgrupper og ulik fagkompetanse.
Lærerne er en av de yrkesgruppene med minst kompetanse på barn og utviklingspsykologi. De har pedagogikk og utover det er det de mennesklige kunnskapene som avgjør. Skremmende å tenke på.
Empatiske barn mobber ikke sies det. Empati lærer man hjemme (som oftest) Men skolene må følge opp dette.
Skolene ber nesten aldri om hjelp utenifra fordi dette ser ut til å ,for dem, være å innrømme at de ikke lykkes. Når de ber om hjelp utenfra er dette fra ppt og da helst for å få kategorisert et barn for å kunne fraskrive seg ansvar. For skolen er det et gode om et barn får en diagnose for da har de plassert årsak og ansvar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 15:34
Jeg synes utvisningsstraff av mobbere er helt på sin plass. Alle bevisste negative handlinger burde ha en konsekvens, og mobbing er såpass viktig at lite annet enn direkte straff igjennom utvisning vil ha noe effekt. Utvisning vil også føre til at foreldre faktisk tar et tak i de aller fleste tilfeller tror jeg, noe de ellers ikke gjør.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 15:59
Dette innlegget er hårreisende og trist. Det er voksnes ansvar å påse at barn ikke mobber, og å sette barn i fengsel for at de mobbes, eller å utvise de fra skolen løser ikke problemet. Det skaper bare flere tapere. Barn som mobber og mobbes må tas på alvor, og det er stor grunn til å tro at de som mobber selv ikke har det greit med seg selv, og med noen som bryr seg og ser dem så er det kanskje ikke mer som skal til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 16:49
“Hvis skolene hadde vært private, og hvis foreldrene hadde fulgt med, ville mobbing ikke være noe problem: da ville foreldre til elever som ble mobbet sagt til skolen at enten blir mobberen utvist fra skolen eller så trekker jeg mitt barn ut av skolen og overfører det til en annen skole! Slikt er vanskelig i en offentlig skole.”
Tull og tøys.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 17:01
Mobbing ødelegger nok mer enn bare skolegangen. Det er noe som kommer til å henge med mobbeofferet langt opp i voksen alder med lav selfvølelse og selvtillit. Er enig i at det er foreldrene som har hovedansvaret, men lærerene kan vise litt mer innsatsvilje til å få slutt på mobbingen de også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 17:45
Mobberne bør helt klart utvises og evnt. settes i spesialundervisning. (dressurkurs)
At mobbeofre må flytte og bytte skole for å slippe unna er jo helt meningsløst.
Men skoleverket er desverre så inkompetente på dette området og ser heller ikke ut til å bry seg så mye med at noen blir mobbet gjennom hele skolegangen.
En ting som hjelper… meld dem til politi og barnevern, da blir det oppvask. ikke nøl med dette hvis ting blir ille…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 17:53
Jobber på ungdomsskole. Jeg tviler ikke på at mange unge blir plaget og mobbet i dagens skole. Tviler likevel på at 21% av dagens unge blir mobbet på ordentlig. Det er mange som bruker ordet uten å vite hva ordentlig mobbing er. Å bli mobbet er å bli utsatt for plaging i lang tid av gjerne av flere. Det finnes alltid noen som leter etter noen erte eller plage, og det skal stoppes. Men litt plaging av og til er noe annet enn å bli mobbet systematisk. De som er blitt ordentlig mobbet vet forskjellen.
Det som er noe svineri er hvor grove og ubetenksomme dagens unge er når internett brukes. Her skjer det mye digital plaging/mobbing. Det er direkte skremmende, men det her må dagens unge ta ansvar selv. De som blir ufine må “straffes” av ungdommer selv. Gamlinger greier ikke å følge med på dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2010 at 23:48
Det er et mirakel at ingen norske mobbe ofre har begått skoledrap enda som i andre land i form av masse henrettelse på skolen.
Men mark my words, det VIL skje om ingenting gjøres med mobberne.
Dårlige foreldre i Norge er ikke akkurat nyheter, lenge skal man se etter mer likegyldige selvgode idioter som oppfostrer barn. Dette kan lett sees idag på norsk ungdom som ikke tyder på å ha noen form for respekt for eiendom eller mennesker og opptrer helt uholdbart i utlandet ettersom de skyller ryktet vårt ned i dass.
Å innføre offentlig pisking av mobbere burde sende et budskap til våre landsmenn, og til innvandrere burde mobbing gi en anmerkning i en form som tilsier at ved et tredje tilfelle vil de kastes ut av landet. (kastet ut av skolen vil kun tilsi at de blir kriminell som blir enda en byrde)
jeg vet med en gang at på “Etiske” og “moralske” grunnlag vil mitt forslag aldri godtas i dum-snille Norge. Synd – med tanke på at det ville definitivt virket, og skoleskytinger i framtiden kunne vært avverget.
Å mobbe mennesker er ikke forskjellig fra å torturere noen på værst tenkelige måte.
Å vise en mobber medlidenhet eller noen som helst form for nåde er like ondskapsfult som å likegyldig gå forbi en mann som ligger å blør ihjel på gaten.
Det er trolig ENORME mørketall over tapte ressurser i form av mennesker knekt av psykisk tortur.
Jeg var ikke selv et mobbe offer men jeg var vitne til en person som ble mobbet til det ekstreme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 2:08
”Mistanken er blitt virkelig – mobbing øker på nytt i skolen. Hva kan vi gjøre? Mobbing formørker tusenvis av elevers skolehverdag, og ukulturen har de siste årene fått ny vind i seilene. «Bondevik-effekten» er borte. Utviklingen må bekjempes før det er for sent. Norsk Skolelederforbund står parat til å lede kampen. Da Kjell Magne Bondevik innførte mobbemanifestet i 2002, tok samfunnet et strupetak om mobbeproblemet. Tall fra Senter for adferdsforskning viste at antall tilfeller av langvarig mobbing i skolen sank med hele 30 prosent fra 2002 til 2004. [Vi synes dette var en svært liten nedgang.]
- Svært liten nedgang? Vel tror de 30% elvene som slapp unna pga denne bondevik effekten har mye å være glad for. Bedre enn denne søppelregjeringen til stoltenberg som lar statestikken stige igjen
Mobbing seiler på nytt opp som en trussel mot læringsmiljøet. Kristin Halvorsen har på nytt satt problemet på dagsordenen.
- Sitter hu fortsatt i regjering? http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/politikk/valg2005/article438172.ece Tviler på at ho får til noe særlig innen mobbefronten ho heller.
Elevundersøkelsen viser et stabilt mobbenivå: 21 prosent av elevene mobbes hver uke i norsk skole. [Dette er et forferdelig tall - det sier at mer enn én av fem elever mobbes i skolen i dag.] Det neste nasjonale tilsyn skal handle om læringsmiljø. Vi må få avdekket om skolenes mobberutiner og lovverket er godt nok.
- Skal det gjøres noe med mobbing, så burde kanskje de bortskjemte politikerne gå ut å finne foreldre til barn som HAR blitt mobbet og BLIR mobbet og høre hva de foreldrene som har fått bukt med problemet har gjort, hvilke virkemidler de har brukt. For helt seriøst, let’s face it, politikere har en tendens til å bable seg i mellom, finne på noe de synes er lurt og bruke masse tid og penger på å gjennomføre det. Vel å merke uten å i det hele tatt vurdere å rådføre seg litt med “vanlige personer” som er like mye en del av samfunnet Norge.
Hva må så gjøres? For det første må alle barn læres opp til ikke å mobbe, dvs. til å behandle alle andre med respekt og uten vold og trakassering. Slikt læres best i familien. Men i en tid hvor alt for mange foreldre ikke tar seg tid til slik oppdragelse av egne barn og heller tror at deres barn kan lære dette godt nok i barnehaven og i skolen, vil for mange barn ikke lære hvordan man skal oppføre seg mot andre. Det er også ille at for mange gutter vokser opp med for lite kontakt med sin far; hvis en gutt er for stri er det gjerne bare faren som kan sørge for at han blir tilstrekkelig ”temmet”. Em betydelig andel av dagens barn vil derfor ikke lære alminnelig folkeskikk om hvordan de skal oppfører seg overfor andre.
- I hjemmet ja, og hva tror dere finnes i hjemmene bortover? De gamle mobberne, som far så sønn. Igjensitting er en fin ting, det er noe alle barn hater
og da mener jeg ikke en halvtime, da snakker vi en time eller to utover ettermiddagen i vært fall. Utvisning løser INGENTING, hva er ikke bedre enn 3 fridager?!
For det annet må skolen, dvs. lærere og skoleledelse, gripe inn hvis mobbing skjer på deres skole. Et virkemiddel som vel brukes i for liten grad i slike tilfeller er utvisning (vi tenker på lange utvisningsperioder, og det vil ikke overraske oss dersom dette i praksis ikke er mulig).
- Men før dere begynner å gå på elevene så kan dere jo i alle fall vurdere å ta ugresset ved roten og få ut de forjævlige lærerne bortover. Og det mener jeg virkelig! Det er et utall mange lærere som favoriserer, mobber, utstøter osv.
Ang. utvisningsperioder, samme som over; Utvisning er DIGG for ett barn/ungdom og ikke nok med det, dere lager bare FLERE problemer ved å utvise over lengre perioder – for da mister mobberen verdifull læring (selv om mye av det vi lærer på skolen er rimelig ubrukelig, men noe er viktig.) Dessuten er de bare ett resultat av foreldre som rett og slett er FAIL.
Dersom mobbingen er alvorlig og gjerningspersonene er over den kriminelle lavalder, bør gjerningspersonene straffes med fengsel.
- Alvorlig mobbing? Hvor i all verden skal den grensen gå? Det er allerede en grense, og det er kriminelle handlinger som slag og spark, og noe utover det blir umulig å håndheve.
Vi er overbevist om at dersom slike tiltak settes i verk vil mobbingen synke til nærmest null, ikke fordi et stort antall mobbere da vil sitte i fengsel, men fordi alle potensielle mobbere vil forstå at dersom de mobber så vil de bli satt i fengsel. Og da vil de la være å mobbe.
- Patetisk, virkelig patetisk. 1. “nærmest null”?? Slutt å overdrive! 2. “ikke fordi et stort antall mobbere da vil sitte i fengsel, men fordi alle potensielle mobbere…blabla” Ran er også ulovlig, det stopper ikke folk fra å stjele og drive hærverk og andre kriminelle handlinger av den grunn. Ser du for deg David Toska sitte i skolegården som barn og la vær å mobbe fordi det kan bli fengsel av det?! haha. Tror egentlig barn bryr seg enda mindre.
Vi tror at dette er den eneste måten å få slutt på mobbingen på. Å iverksette tiltak inspirert av Kjell Magne Bondevik (som er prest og som antagelig tilhenger av oppfordringen “om noen slår deg på venstre kinn så vend det høyre til”) vil bare i beste fall føre til en kortvarig reduksjon i mobbingen, og så vil mobbinge ta seg opp igjen.
- At dere tror det er den eneste måten å få slutt på mobbingen på, det skremmer meg, skremmer meg skikkelig. Om dere virkelig er så blinde for andre muligheter og så skråsikre på det dere mener, da bør dere virkelig komme dere ut av politikken! Vend det andre kinn metoden inn, betyr ikke at du trenger å stå der å ta imot heller da, er lov å forsvare seg vettu!
Hvorfor? Jo, fordi tilgivelse er betraktet som et høyverdig moralsk ideal. Så lenge dette idealet har stor oppslutning vil mobbere og andre kriminelle bli tilgitt. Å praktisere tilgivelse er lite annet enn å gi bøller og kriminelle en blanco-fullmakt til å fortsette med sin plagsomme adferd overfor andre.
- Tror du har undervurdert virkningen av tilgivelse, spesielt den effekten det kan ha på selve offeret som velger å tilgi. Måten det blir presentert til mobberen på, trenger ikke og burde ikke være slik du beskriver det av den grunn.
Det man bør praktisere istedenfor tilgivelse er retteferdighet. Rettferdighet å behandle folk slik de fortjener. Kriminelle, personer som med vitende og vilje på ulike måter plager andre, bør få merke at resultatet av slik oppførsel er reaksjoner som svir, og fengsel er et bra tiltak overfor slike.
- Og du burde dømmes slik du dømmer mobbere, du vet ikke historien bak! Det kan like fullt være både foreldre, søsken, annen familie og lærere som i bunn og grunn kan være skyldig i at mobberen mobber.
Dessverre lever vi også i en kultur hvor selvoppofrelse betraktes som noe verdifullt. Dette fører i praksis til at man synes mer synd på forbryteren enn på offeret. Dette er også en grunn til dagens praksis som innebærer at mobbere reelt sett går fri.
- Dette er vel noe av det første nogenlunde fornuftige ressonementet du har kommet med her.
Siden det ikke finnes muligheter til å gi mobberne den behandling de fortjener, så er det liten grunn til å gripe inn overfor dem når mobbing skjer her og nå – hva vil et slikt inngrep føre til? At læreren blir banket opp?
Da får lærerne revurdere stillingen sin, vi hadde noen lærere som kunne gått til hvem som helst av elevene og de hadde satt seg i respekt asap, og så har du de andre jalla lærerene som selv blir mobbet av elevene for de er for svake eller har ikke kunnskap nok for å være lærer. De lærere som ikke tør å gripe inn i en åpenlys mobbesituasjon skulle mistet jobben, asap. Og skulle de faktisk bli banket opp så burde en av to ting skje: Over 16: eleven blir dømt som hvem som helst annen som banker opp noen. Under 16: tiltak blir satt til verks for å få foreldrene på banen.
Hvis skolene hadde vært private, og hvis foreldrene hadde fulgt med, ville mobbing ikke være noe problem: da ville foreldre til elever som ble mobbet sagt til skolen at enten blir mobberen utvist fra skolen eller så trekker jeg mitt barn ut av skolen og overfører det til en annen skole! Slikt er vanskelig i en offentlig skole.
- Å flytte til en ny skole vil sjelden løse problemet. Som voksen burde du vite at å rømme problemene er ingen utvei!
Vi må derfor dessverre regne med at dagens situasjon – med mye mobbing – vil utvikle seg i negativ retning i årene fremover. De tiltak som vil bli satt i gang vil over tid ikke ha noen effekt.
- Nå har du brått ikke tro på at noe hjelper? Alikevel sitter du her å skriver om de forskjellige mulighetene du mener kunne funket?
Til slutt vil vi si til de som har barn i skolen og som har en mistanke om at deres barn blir mobbet: Finn ut hva som skjer, og hvis barnet er utsatt fot mobbing så ta kontakt med skolen og vær så pågående overfor rektor at han ikke kan la være å gjøre noe. Det er forferdlig for et barn å bli utsatt for mobbing, det kan ødelegge ikke bare skoletiden. Foreldrene bør kjenne sitt ansvar. Det er dessverre for lite de kan gjøre, men de bør gjøre det de kan.
- For lite de kan gjøre? Hadde jeg ringt en rektor og ingenting hadde blitt gjort, da hadde jeg sørget for at den rektoren begynte å gjøre noe. Det er JOBBEN hans som VI betaler for gjennom skatter og avgifter, og da har rektoren å få satt i gang tiltak! Om derimot rektor hadde satt i gang tiltak, og det ikke hjalp, da hadde jeg krevd ett møte med rektor, mobberen + foreldre og tatt en seriøs prat. Hadde ikke foreldrene fått bukt med problemet etter dette, da skulle barneværnet vært koblet inn. Hadde foreldrene gitt faen, skulle de fått juling.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 5:15
Det er sånn det er i Norge, det er mye viktigere å “ta vare på” og beskytte mobberen en det er å ta vare på og beskytte den som blir mobbet. Hvor ellers i verden får man beskjed om å flytte “offeret” og la gjerningsmannen få være i nærmiljøet sitt og kan fortsette med ugjærningen sin? Dette gjelder alt her i Norge for nå er Norge blitt hele verdens sosialkontor og fristed for kriminelle men det var litt utenom agendaen om mobbere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 7:09
ja vist! utvis åtte elever og la ett svakere ledd være igjen… -_-
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 8:59
Mobbing blir ikke tatt alvorlig nok i skolen i dag ! Min datter ble utpekt som mobbeoffer av en gutt i klassen hennes(han har en mor som ligger for døden og lar frustrasjonen komme ut på denne måten).. Ikke bare mobbet han henne verbalt men hun kom hjem skamslått og har måtte søke lege ved flere anledninger (ribbensbrist, blod i urinen, store sår forutsaket av spiss blyant mm.)Hun ble til og med truet med kniv og verbalt har hun fått høre mye en 10 åring ikke burde måtte verken ta stilling til eller begynne å forstå hva betyr!Sko, jakker, luer, våtter, penal osv. har blitt tatt(ikke funnet igen) gemt og ødelagt. Jeg har kontaktet skolen ved hver anledning og har fått det samme svaret hver gang; huff det skal ike være sånn vi skal ta opp saken. Vi har kontakt med hjemmet og vi har satt i gang tiltak.Men vi må vise forståelse for hans situasjon!….. Nå har noen av de andre guttene i klassen også begynt å mobbe henne (hun er liksom blitt lovlig vilt)Jeg er DRITT LEI av at skolen ikke tar hånd om saken og utviser denne gutten. Min datter gruer seg ofte til skoledagen og er blitt mer og mer innesluttet, vi vet snart ikke hva vi skal gjøre for å få den glade kreative jenten vår tilbake! Jeg frykter at det snart er for sent å rette opp skaden, og at hun aldrig vil komme seg “opp” igen. det er forferdelig at det ikke er lover som straffer mobbing på skolen! det eneste vi kan gjøre nå er å politianmelde saken men fryter for at svaret blir at vi må ta det opp med skolen.
mvh frustrert mor
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 9:06
Man må ha erfaring for å kunne reflektere.
Med det mener jeg at barn ikke har nok erfaring til å kunne se konsekvensene av sine handlinger. Ingen barn bør “straffes” i mobbesaker. Enten det er mobber eller offer.
Når det er sakt så kommer aldri mobbing til å bli borte. I likhet med trafikkuhell kommer vi aldri til å bli kvitt problemet. Små løsninger som antiskrens eller rutinekontroll er bare placebo. Skal man løse problemet helt må man enten forby biler eller polstre dem innvendig og utvendig, samt ha en toppfart på 10 km/t. Dette er en utopisk drøm. Ikke virkelighetsnært!
Vi kan kanskje lære å kvele flammen, men gløden vil alltid ulme i asken. Vi er det vi er.
Det som er verdt å gjøre…gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og delt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 9:18
Skapbloggern har en sønn som har blitt mobbet/plaget mer eller mindre i 3-4 år Vi har samarbeidet godt med skolen og ble tatt på alvor fra første stund. Vi har vært gjennom fasen hvor vi oppdaget at det forsatte i det skjulte, på skoleveien, og vi ble igjen møtt med godt samarbeid fra skolen …..og nå håper vi det skal løse seg opp.
Jeg vil på tross av dette til en hviss grad forsvare mobberen. Noen barn forstår ikke hva de gjør når de på ulike måter plager andre…over lengre tid, de skjønner rett og slett ikke selv at de mobber. Og mobberen kan faktisk også trenge hjelp, grensesetting, noen som bryr seg og jobber med holdninger og forståelse. Å bare “straffe” mobberne kan skape mer trass og agresjon. Å jobbe med mobbing vil derfor si å møte begge parter med ønske om å hjelpe. MEN når dette er gjordt flere runder får man vurdere konsekvensene for mobberen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 10:17
Er så enig. Har selv blitt mobbet fra barneskolen og opp til ungdomsskolen. Det er ca. 5 år sia nå, men mobbingen har likevel et ondt grep over min selvtillit. Absolutt noe å vurdere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 11:09
Hva når det er læreren som mobber? Bør ikke læreren da sparkes? Det skjer ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 11:37
Flytt mobbeofferet, vist mobbeofferet blir mobbet på neste skole har han/hun 0% sosial kompetanse og bør bli flyttet til en spesial klasse. Blir han/hun mobbet i spesial klassen så er han/hun det mest mislykkede ungen i norske skolesystem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 12:16
Skummelt å si det er mobbeofferet som ikke har sosial kompetanse. Det er heller at mobbing fører til at mobbeofferet ikke utvikler sosial kompetanse. Det har forskning nå vist siden jeg selv har måtte fått hjelp på grunn av mobbing. Jeg utviklet ikke evne til å hverken hevde meg og begynte å hate meg selv. Jeg har fått 15 år ødelagt….både helsemessig, sosialt og karrieremessig. Helsevesenet hevder nå at mobbingen kan ødelegge sosial utviling til de som blir mobbet….så om noen blir mobbet et sted og samtidig neste sted og så deretter i spesialklasse….så er det dessverre slik at kanskje første mobbinga allerede har ødelagt. Det er i tillegg bevist at noen mobbere er psykopatiske…så slik sett er det mobberene som sliter…ikke offrene…de må ta konsenkvensene!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 12:31
“Hva når det er læreren som mobber? Bør ikke læreren da sparkes? Det skjer ikke.”
Nettopp. I den offentlige skolen er det i praksis umulig å si opp en lærer uansett hvor ille han eller hun er.
Mvh
Vegard Martinsen
Leder DLF
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 12:40
Jeg vet av erfaring at utvisning av elever ikke hjelper litt en gang. Nå i dag har det faktisk blitt så ille at ungdom/barn syns det er en gladmelding om de får beskjed om mulig utvisning! Det må da gå an å ta mobberne på andre vis?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 12:41
“Elevundersøkelsen viser et stabilt mobbenivå: 21 prosent av elevene mobbes hver uke i norsk skole. [Dette er et forferdelig tall - det sier at mer enn én av fem elever mobbes i skolen i dag.]”
Kan du være så snill å oppgi kilde til disse tallene? Ifølge udir* er tallene nemmelig anderledes. Der sies det at 8,5 prosent av elevene oppgir at de mobbes to-tre ganger i måneden eller mer.
Kilde: http://www.udir.no/Rapporter/Elevundersokelsen-2009–en-undersokelse-av-resultatene/
Send meg gjerne en bekreftelse på mail, når du har oppgitt kilden for den overnevnte påstanden.
Mvh
Christine
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 12:50
Jeg mener at mobbing må bli slått mye hardere ned på enn det blir nå. Noen her har sagt at det er de voksne som har ansvaret, at de må oppdra barna riktig osv., noe som nok stemmer til en viss grad. Men selv om en som mobber gjør det fordi personen selv er usikker, eller noen annen grunn, ødelegger de faktisk livet til den de mobber, noe jeg vet av egen erfaring. At foreldrene skulle hindret at barna deres ble mobbere er en sak, men barna er stor nok til å forstå at det de gjør er feil, og det bør bli slått veldig hardt ned på, så de forstår at det ikke er lov, og det bør bli slått hardt ned på tidlig, før de har ødelagt livet til den de mobber.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 12:55
“Kan du være så snill å oppgi kilde til disse tallene?”
Det er Aftenpostens artikkel som brukte disse tallene.
Mvh
Vegard Martinsen
Leder DLF
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 12:55
Anton Sier,
april 28th 2010 at 11:37
Flytt mobbeofferet, vist mobbeofferet blir mobbet på neste skole har han/hun 0% sosial kompetanse og bør bli flyttet til en spesial klasse. Blir han/hun mobbet i spesial klassen så er han/hun det mest mislykkede ungen i norske skolesystem.
Er du seriøs?
Om en person sliter sosialt, betyr ikke dette at det er godtatt mobbe personen, det høres jo helt idiotisk ut. Hva med prøve hjelpe personen å ta den inn i varmen istedet?
Mobbing bør ikke være tillatt uansett hva grunn man har for å mobbe!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 12:56
Sønnen min ble mobbet på skolen. Som et resultat av det skulket han flere dager. Foreldrene til mobberen presterte å si at anklagene om mobbing kun var et skalkekjul for skulkingen. Dette selv at andre gutter vitnet om det som skjedde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 14:46
vi går på skole for og lære ikke for og bli mobbet for ut sendet eller for personen vi er lærerene er ret og slett blinde uanset de ser ikke noe i det hele tat og de har ansvar for barna så lenge de går på skolen men tar de ansvar?nei de folger ikke med så du har helt rett mobberne børde rett og slett bli utvist!!!!for sånn kan vi ikke ha!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 15:01
Det er så mye faglig press i dagens skole at sosial kompetanse blir dyttet lenger og lenger ned på priorioteringslista. Det er ikke viktig nok. Og jeg skal fortelle dere en ting, lærerne kan påpeke dette til de blir blå i trynet, men de blir ikke hørt. Alt som er viktig skal testes og måles og sammenlignes, resten skviser vi inn litt her og litt der.
Jeg er av den oppfatningen at elevene må trives og være trygge for å kunne lære noe som helst!
Det kan jo også nevnes at siden det fokuseres lite på sosial kompetanse, så er det vel neppe noen overraskelse at vi har en noe mangelfull plan for hvordan vi skal reagere når mobbing er et faktum. Jeg savner noe konkret, en handlingsplan. Virker ikke det, så gjør det! Jeg er helt enig i at tiltakene skal rettes mot mobberen, men da må vi få veiledning på hva disse kan være, hva har vi lov til å gjøre. Det nytter ikke å pjatte rundt i det evinnelige. Det må være en konkret handlingsplan. En trapp, med stadig kjipere konsekvenser for mobberen. “Enten så gir du deg nå, ellers så skjer dette!” Det må også brukes atskillig tid til å avdekke mobbing. Mobbere og offer finnes på hver eneste skole, det er bare ikke sikkert at man ser dem. Jentemobbing/den skjulte er gjerne værre for offeret, og kan være nærmest umulig for læreren og fange opp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 15:25
Noen mobbere har eller blir selv mobbet. Utvise mobberne/ mobberen er ikke løsningen på problemet. Bedre kommunikasjon mellom offer og mobber(ne) kan bedre situasjonen. Snakke med hele klassen om mobbing generelt, kanskje det vil hjelp. Viktigste tror jeg er å jobbe for å opplyse om hvor feigt de4t er å mobbe pga de som mobber tørr ikke å gjøre det uten støtte av andre eller mot noen som er sterke og har ett sterkt nettverk av venner. Noen blir mobbet pga at barn hører hva forledrene sier om andre sine forelde, det faktiskt lett å se ned på andre som blir kritisert. Selv DU kan bidra med mobbing, ved å snakke om andre, selvom det ikke virker slik. Så vet jeg hvor lett det er å snakke bak folks rygg, istedenfor til dem.Er det noen man ikke liker personlig kan det være MYE lettere å tenke mere negativt om dem enn det som er riktig. En kan ende opp med å snakke usant uten at en er klar over dette. Jeg kan tenke meg at det er lett pga en stoler jo på de man liker. Pga de man liker kan en tenke MERE positivt en en kanskje burde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2010 at 15:45
Mange sier at foreldre må involveres mer.Vel,ja,jeg er enig i det.Men foreldre kan ikke følge barna på skolen.Det som skjer på skolen er helt og fullt lærernes ansvar.
Mye av grunnen til at barn blir mobbet er faktisk samfunnet sin feil.Med dette mener jeg media og politikk.Markedet florerer med reklame og mote.Har lenge sett meg lei på “samfunnsmoralen” om jeg kan kalle det det.Kjøpe press.Ungdomsmagasiner som reklamerer med at “Nå er dette inn”.Her snakker vi klær og dubbeditter.Og de tingene det reklameres for er ikke de billige.Markedet skal jo tjene mest mulig penger.Dette ender opp med at barn og unge med pengesterke foreldre stortsett får det de vil ha,det som er “in”.De barn og unge som ikke har det som er “in”,blir sett ned på,mobbet og utestengt.Det samme gjelder utseende og vekt.Dangens barn blir matet med mote allerede fra de ser i leketøyskataloger.Se på dukker som man selger i leketøyskataloger.Tynne sylfider med miniskjørt,stillethæler og overdreven sminke.Med tilbehør som mobiltelefoner,I-Phone,laptopper og motesmykker.For og ikke glemme reklamene på barnekanaler som Cartoon Network,Disney Channel og andre.
Er det da så merkelig at våre barn blir formet på denne måten?Mobbing føregår til og med i barnehager fordi de andre ikke har de “rette” lekene.
Hvem sin feil er dette?Det er VÅR feil.Oss voksne.Det er vi som tillater at det skjer.Vi klager over at det har blitt slik,men gjør vi noe med det?Det er typisk norsk.Klage,klage klage og forbanne.Det er langt fra ord til handling.
Når det gjelder skolegang.Hva med skoleuniformer?Det har man i mange andre land,og det fungerer meget bra.”Det hjelper ikke i dagliglivet” sier mange.Men for pokker,det må jo være en bra start.Hvis en ikke begynner en plass,får man heller ikke noe resultat.
Og politikerne!De burde skamme seg for og tillate at mobbing forekommer i skolen.Hvis de hadde villet kunne de gjort ufattelig mye for og hindre dette.Men politikerene er jo livredde for og bruke formye penger.
Det samme når det gjelder markedsføring.De kunne har sett grenser for hva som var riktig og reklamere for i en mye høyere grad enn hva de gjør nå.Men også her går det i penger.Politikerne vil ha mersalg.Hvorfor?Fordi det skaper mer statsinntekt i form av avgifter og moms (som skulle fjernes en gang tidlig på 70 tallet).
Hvem er det som lar politikerne styre på?
Jo,igjen,det er oss.
Så hvem har vi og takke for at dagens samfunn fungerer slik det gjør?
Vi kan ikke skylde på politikerne hele veien.Det er jo vi som velger dem.
Hilsen Nordmann som skammer seg over norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 30th 2010 at 10:40
Sett med kyniske øyne på mobbing vil jeg heller at ungene mine mobber enn at de blir mobbet. Missforstå meg rett, jeg mener ikke at mobbing er akkseptabelt, men jeg ønsker ikke at barna mine skal være underdanige.
Den enkleste og beste måten å kvæle mobbing på er å lære sine egne barn til å kjempe for seg selv. Være stolte av seg selv. De må lære å bruke det de har. Enten det er styrke eller intellekt.
Blir et barn mobbet må det enten slå tilbake fysisk eller psykisk.
Vi som foreldre kan ikke polstre barna våres i alle situasjoner. Da blir det et inhabilt og svekket barn. De må lære å utfordre seg selv.
Ikke minst må de lære respekt for voksne – det er det derimot lite av i dagens samfunn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende