Oljeutslippene i Mexico-golfen er selvsagt en stor katastrofe. Millioner av tonn olje har lekket ut, og har ført til store forurensningsproblemer. Et stort antall fugler og fisker og andre dyr har omkommet som en følge av at de er blitt tilgriset av oljen. Dessuten vil store oljemengder treffe kysten i Louisiana og føre til at store strandområder blir tilgriset. Videre kan fiskeforekomstene være så ødelagt at mange fiskere mister sitt livsgrunnlag. Alt dette er svært ille.
Hvilke konklusjoner kan man trekke av dette? Hvem bør betale for skadene? Bør man stoppe all oljeutvinning til havs? Enkelte politikere – Schwarzenegger, Obama, Halvorsen – har nå fått enda større betenkeligheter med å drive oljeutvinning til havs. (Dagbladet: ”SV-leder Kristin Halvorsen mener at oljekatastrofen i Mexicogolfen er et sterkt argument mot oljevirksomhet i Lofoten og Vesterålen.”)
DLF mener følgende: Det er selskapet som eide og drev oljeriggen hvor ulykken skjedde som er erstatningsansvarlig. Det må erstatte alle skader som utslippet har ført til, inkludert å erstatte fiskerne for tapt arbeidsfortjeneste.
Men: Bør man stoppe oljeutvinning til havs pga. dette? Nei. All menneskelig aktivitet er forbundet med risiko, og alle tar denne risikoen dersom fordelen er stor. Det skjer i blant bilulykker, men man lar ikke være å kjøre bil av den grunn, bilen er et stort gode. Det skjer iblant flyulykker, men man lar ikke være å reise med fly av den grunn: å kunne reise med fly er et stort gode; vi tar risikoen for å kunne reise raskt til steder som ligger langt unna. Slik er det også på andre områder: all aktivitet er forbundet med risiko.
Så også med oljeleting til havs. Det er en viss risiko forbundet med dette. Men fordelene med olje er så kolossalt store at vi mener at oljeleting og utvinning til havs totalt sett innebærer så store fordeler at vi er for oljeleting til havs selv om det iblant skjer slike ulykker som den som skjedde i Mexicogolfen 22. april.
Oljen bruker vi til å drive våre biler og fly, til å varme våre hus, til å transportere varer til butikkene, til å lage et utall plastmaterialer, osv. De fordelene vi har av oljen er så enormt store at vi er sterke tilhengere av utvinning av olje.
Derfor mener vi at vi bør lære av ulykken i Mexicogolfen slik at vi kan håndtere en eventuell kommende ulykke enda bedre, og så bør vi fortsette å lete etter og utvinne olje der hvor den kan finnes. Totalt sett er olje er kolossalt gode for mennesker. Ulykker som den i Mexicogolfen er tragiske, men bør ikke få oss til å slutte å bruke olje.
http://www.dagbladet.no/2010/05/06/nyheter/miljo/oljekatastrofen/oljeboring/politikk/11601432/


16 kommentarer In " Oljekatastrofer "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 6th 2010 at 15:12
Pump i vei så lenge de som søler rydder opp etter seg og betaler erstatning til alle som lider økonomisk av forurensningen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 6th 2010 at 16:31
Se for deg en flyulykke. Alle dør. En god del penger går til pårørende, og mye går med på å forske på hva som forårsaket hendelsen. Ja, mye penger generelt forsvinner.
Så ser du for deg omfanget denne ulykken kan ha. Store deler av kysten blir tilgriset med olje. Det vil ikke bare påvirke sjølivet eller livet til fiskerne – ta turisme som et eksempel. Mange byer i området er store turistmagneter. Disse vil oppleve et plutselig fall i inntekt.
Og pengene som går med på å hindre oljen – mer eller mindre enn en flyulykke?
Å sammenlikne flyulykker og oljeutslipp er som å sammenlikne en flue og en hest.
Uansett, det var ikke dette som sklulle være tyngdepunktet i posten min. En ulykke av og til er “akseptabel”, i den forstand at det ikke betyr man må kutte ut det man holder på med med en gang.
Jeg er fullstendig uenig med deg i at vi bør fortsette å bruke olje, men på et annet grunnlag. Faktisk to andre grunnlag – drivhuseffekten, og peak oil.
Som kjent går karbon i et fintunet “kretsløp” i naturen.
Gjennom en god del år har overskuddskarbonet blitt lagret som olje på bunnen av sjøen. Ikke bare forstyrrer det kretsløpet når vi drar det opp igjen, men mye av det går opp i atmosfæren i form av karbondioksid, og vil, sakte men sikkert, forandre gjennomsnittsklimaet på jordoverflaten.
Atomkraft er fremtiden. Thoriumkraftverket er vel snart ferdig designet.
Ser at posten min var en smule mer negativ enn ment. Jeg mener ikke vi burde kutte bruk av olje helt ut, men korte ned på alle områder som er mulig. Fortsetter vi som i dag vil vi gjøre verden til et ubeboelig sted.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 6th 2010 at 16:54
i begynnelsen av forrige århundre oppfant en mann ved navn tessla en måte ¨få en helt vanlig fabrikk til å være selvforsynt med strøm, og hva skjedde?jo han ble fratatt patentet umiddelbart og fengslet. Det begynnte der og bare fortsetter. vi kunne hatt liknende og mye bedre teknologi i dag hvis det ikke hadde vært for myndighetenes grådighet. Selv i norge prater de stolt om miljøvern,men hva er medaljens bakside? økte skatter i naturens navn hvor vi vanlig dødelige aldri får vite hva går til. ikke miljøvern iværtfall.haddde de de så hadde vi hatt billige miljøalternativer i og med at vi betaler så mye som vi gjør. de nye miljøvennlige bilene koster jo like mye og av og til mer enn en bil på fossilt brennstoff. hvor er logikken?Det er visst naivt å tro at miljøvern skal lønne seg vi betaler mye men ser forsvinnende lite av resultatene,om de noensinne har eksistert. så hvorfor holde på med oljeutvinning da? det kan summeres opp med kun et ord som stat og regjering i dette overbeskattede landet aldri får nok av…penger. så lenge naive nordmenn stemmer på jensemann og co som går med kronetegn i blikket og skyggelapper så blir det aldri bedre.heller tvert imot.så lenge der finnes en dråpe olje som de kan selge med blodpris, så kommer altid miljøet i siste rekke. usa har nå fått en kraftig vekker angående konsekvensene av oljeborring. hva hadde skjedd om det var i norge? høyere priser for å dekke tapet og ikke minst for å rydde opp i det “viktige” miljøet. blir det et overskudd etter alt er over så går det og maange flere skattepenger til neste gallamiddag,operahus,renoering av slottet,pansrede biler til skvetne politikere som ikke har lov til å bruke dem engang på grunn av sine egne stivbeinte firkantede regelverk. osv-osv
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 6th 2010 at 17:22
Helt enig, for ikke å snakke om, hva skulle vi som nasjon Norge gjort uten olja? Norge har verken industri eller andre eksport midler til å være på samme nivå som idag. Hvorfor greide vi oss så godt gjennom krisene vi nå ser lengre sør på? Synes noen sv-ere snakka om 6-timers dager? Hvilket land jobber så lite? Nordmenn er rett å slett bortskjemte med olja! Det får sv-ere tenke på neste gang de kjøper seg en leilighet eller mottat sosial stønad!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 6th 2010 at 19:26
argumentene deres for å fortsette oljeboring strekker virkelig ikke til, de nærmer seg latterlige. hvordan kan du sammenligne dette med bilkjøring eller fly? ja livet er farlig, ingen har overlevd ennå, er det poenget dere prøver å komme med? det å starte med oljevirksomhet i vesterålen og lofoten vil ødelegge noe av det beste av landskap og og natur innenfor norske landegrensen, og det finnes ikke flere og ta av!
disse rørledninger og installasjoner kommer til å bli der veldig veldig lenge, dette kommer til å bli stygt! og hvis ikke det er nok grunn, så er det å invistere i mer oljevirksomhet ufornuftig økonomisk og fremtidsmessig et skudd i blinde, det vi må jobbe for fra nå er å venne oss av oljen, få allemenheten ut av oljegigantenes grep og voldtekt av miljø og hele kontinenter(sok opp shell niger hvis du er i tvil) og pushe energiteknologi framover, olje er avlegs!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 6th 2010 at 20:42
Bare et spørsmål; hva skjer når vi går tom for olje?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2010 at 2:38
“Ulykker som den i Mexicogolfen er tragiske, men bør ikke få oss til å slutte å bruke olje”
HAH! Slutte å bruke olje? Er du gal.. Olje har gått fra luksus til en avhengighet.
På 60 år har verdens befolkning gått fra 2 Milliarder før 2.Verdenskrig og til 6,8 Milliarder i skrivende stund.
Verden bruker i overkant av 85 Millioner Fat olje PER DAG.
Norsk oljeproduksjon har på det meste vært 180 Millioner Fat og det var i løpet av et helt år!
Britisk og Norsk Oljeproduksjon har gått nedover i tandem siden tusenårskiftet.
Vi har ingen alternativer til olje.. Vi er på så ute å kjører at hvis vi ikke opprettholder en stadig økende borrevirksomhet så vil det snart renne olje mye fortere ut av bøtta enn den renner inn. På det stadiet vil vi slite stort..
Rasjonering av olje kun til transport/produksjon av mat, krig for å sikre seg reserver (irak og afghanistan er 2 eksempler på fremtidig sikring av forsyning)
Det å levere nok mat til 6,8 Milliarder mennesker når oljeforsyninger sakte (eller hurtig) begynner å forsvinne kommer verden til å gå inn i en enorm sultkatastrofe.. kun de som selv dyrker mat vil kunne overleve. Tror du bøndene i utkantstrøkene kommer med maten sin inn til oslo med kjerre? Og hva skal du betale med? Penger har ingen verdi lenger.. Byer har aldri vært et område hvor folk kan overleve uten transport av matvarer fra et ganske enormt landbruk.
Nei du.. en global oljeforsyningsmekanisme som har blitt bygget opp i over 100 år for å levere nå snart 90 millioner fat olje eller mer per dag.
Denne enorme produksjonen skal vi liksom klare å erstatte med vindkraft/solkraft/biodrivstoff på et par år?
Når i tillegg land som Kina og India er i en enorm vekst og deres behov for energi vil øke eksponentielt fremover.
Skulle vi fått til økonomisk hydrogenproduksjon eller kaldfusjon i løpet av de neste 5-10 åra så er vi trygge ,men jeg tviler sterkt på det.
Verden vil få et ganske hardt slag i trynet i løpet av de neste 5 årene når global oljeproduksjon treffer sin ultimate produksjonsevne og vi rettogslett ikke har flere steder å drille, samt vårt forbruk er såpass stort at vi aldri vil kunne drille fort nok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2010 at 7:02
“Bare et spørsmål; hva skjer når vi går tom for olje?”
Oljen vil ikke ta slutt, men den vil kunne bli dyrere og dyrere.
Og da må vi omstille oss og tilpasse oss en eksistens med dyr olje, dvs. vi må bruke mindre olje.
Mvh
Vegard Martinsen
Leder DLF
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2010 at 7:07
“Jeg er fullstendig uenig med deg i at vi bør fortsette å bruke olje, men på et annet grunnlag. Faktisk to andre grunnlag – drivhuseffekten … ” .
Klimaet styres av solen, menneskers påvirkning (utslipp av CO2) er mininmal. Det er ingen grunn til å slutte å bruke olje for å forhindre klimaendringer, klimaendringer er helt naturlige.
“Atomkraft er fremtiden.”
Helt enig.
Mvh
Vegard Martinsen
Leder DLF
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2010 at 7:08
“Pump i vei så lenge de som søler rydder opp etter seg og betaler erstatning til alle som lider økonomisk av forurensningen.”
Ja, så lenge man også tar rimelige sikringstiltak underveis.
Mvh
Vegard Martinsen
Leder DLF
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2010 at 13:58
Selvfølgelig er oljen en nyttig ting, en stor del av allt vi omgjir oss med kommer fra olje. Kunne man forestille seg et moderne samfunn uten feks. plastikkprodukter ? Men medaljen har og en bakside. Vi er ved og kvele kloden i co2, og ødelegge klimaet, først og fremmst pga. avbrenning av olje. Stillehavet er fyllt av øyer av plastavfall som er en alvorlig trussel for både fisk og havdyr. Igjen en følge av overforbruk av oljeressursene. Og ta en risiko, folk har i årtusener overlevd langs Nordnorges kyster, men hvis fisken blir utryddet, skal de så leve av oljen, og hva så når den er brukt opp ? Og sist men ikke mindst, hva skal våre etterkommere lage plast og andre ting av, når vi har fråtset vekk denne ressursen på vildt overforbruk ? Men den rådende tankegang er, at etter meg kommer dommedag, og til helvete med dem som kom bakerst i køen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2010 at 14:15
Når jeg leser igjenom innleggene som er skrevet her, veit jeg hvorfor verden har gått til helvete. Og hvordan den kommer til og fortsette med det. Menneske er og blir et egosentrisk dyr som kommer til og tømme denne planeten for resurser. Bærekraftig utvikling kommer aldri til å stå øverst på dagsorden så lenge menneske må senke sinne goder.kos derre så lenge det varer. derre får håppe det ikke blir barnebarna derres som må slitte med forbruket derres. Det som er det dumme er at det er nok de som må det. Takk og god natt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2010 at 14:45
“Vi er ved og kvele kloden i co2, og ødelegge klimaet, først og fremmst pga. avbrenning av olje.”
Nei, det er solen som styrer klimaet, og vi (utslipp av CO2) har praktisk talt ingen betydning.
“Stillehavet er fyllt av øyer av plastavfall som er en alvorlig trussel for både fisk og havdyr”
Ja, og dette er ille, men dette er almenningens tragedie: det som ikke eies blir overutnyttet. Løsningen er å innføre eiendomsrett: som Aristoteles sa det: “Det som ingen eier er det ingen som tar vare på”.
Mvh
Vegard Martinsen
Leder DLF
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2010 at 14:48
“Menneske … kommer til og tømme denne planeten for resurser.”
Nei
Mengden ressuser er i praksis uendelig (det er bare å regne på det: jordens masse er 6 x 10^24 kg), og med fri prisdannelse vil all utnyttelse skje så skånsomt og effektivt som mulig.
Det er når statlige inngrep setter dette ut av spill at det blir problemer.
Mvh
Vegard Martinsen
Leder DLF
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 8th 2010 at 13:31
I mot oss statens lover bøyes,
av skatter blir vi tynget ned.
Og fri for plikt den rike føyes,
mens ringhets rett ei kjenner sted.
Lenge nok har vi ligget i støvet:
vi stiller likhets krav mot rov.
Mot alle retten skal bli øvet,
slik vil vi ha vårt samfunns lov. (3 vers, Internasjonalen) Ja till kapitalisme og mer kapitalisme, Ja till likhet og ja till frihet..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 2nd 2010 at 10:20
Peak oil? Nei, det er heller snakk peak billig utvinnbar olje. Bare oljesanden i Alberta, Canada, dekker hele verdens oljeforbruk i 100 år regner man etter dagens forbruk.
http://www.youtube.com/watch?v=LHD4U2q_p4c&feature=related
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende